- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ondanks de moeilijke economische context, is de Belgische voedingsindustrie gegroeid in 2012. De uitvoer steeg met 5,1% en de omzet ging met 1,8% omhoog tot 46,6 miljard euro. Dat zegt de Federatie Voedingsindustrie (FEVIA).
52% van de verkoop van voedingsmiddelen uit België wordt inmiddels in het buitenland gerealiseerd. België voert vooral uit naar buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland. Voor de eerste keer is Nederland het belangrijkste exportland, dat zo de koppositie van Frankrijk overneemt. Al is het verschil tussen de twee landen klein: 22% (Nederland) tegen 21,8% (Frankrijk) van de Belgische voedingsexport.
Ondanks deze groei daalt de rentabiliteit (-8,8%) en de Belgische omzet (-1,6%) van de voedingssector. Een gevolg van de hoge loon- en energiekosten volgens Bernard Deryckere (voorzitter FEVIA en CEO Alpro). Hij pleit daarom voor structurele maatregelen. “Die moeten er snel komen als we de toekomstperspectieven voor de Belgische industrie willen veiligstellen.” Er zijn immers aanwijzingen dat 2013 een moeilijk jaar zou kunnen worden voor de voedingsindustrie, zegt FEVIA.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?