iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Naar jaarlijkse gewoonte reikten communicatieagentschap Serviceplan en GfK de Best Brands Awards uit aan de lievelingsmerken van de Belg. We stellen hier het palmares van 2023 voor.
De ranking van de Best Brands Awards werd voor het eerst in 2004 in Duitsland gelanceerd, waarna het ook naar andere landen uitbreidde. Dit jaar vond de 8ste Belgische editie plaats van de door Serviceplan en GfK uitgedachte barometer. Een online enquête werd opgesteld door de click-and-collect- en data-analysespecialist bij 4.500 consumenten die de nationale bevolking vertegenwoordigen om laureaten aan te duiden. Zo’n 350 merken uit 21 verschillende sectoren zijn geëvalueerd volgens een herwerkte methodologie, maar steeds leunend op 2 basiscriteria: de ‘Share of Wallet’ of het economische succes van een merk (marktaandeel, prijspremie of de eerste keuze van de consument) en de ‘Share of Soul’, waarmee de aantrekkelijkheid het merk voor de consument beoordeeld wordt (naamsbekendheid, imago en ervaring, gehechtheid enzovoort).
Met een score van 100% voor zijn ‘Share of Soul’ en 99,6% voor zijn ‘Share of Wallet’ wint Samsung de ‘Best Product Scores’ doorheen alle sectoren, vóór Nivea en Côte d’Or. In dat klassement staat Colruyt met zijn 7de plaats als eerste retailmerk op de lijst. Het bedrijf kaapte ook de award voor ‘Best Retail Food-Near Food Brand’ weg, vóór Delhaize, Aldi, Carrefour, Lidl, Action, Kruidvat, Albert Heijn, Bio Planet en Jumbo. In de Hi-Fi-elektroretail wint Bol.com van Mediamarkt en Vanden Borre.
“De resultaten van de 2023 Best Brands Awards bevestigen het: merken die wendbaar en flexibel blijven in onzekere, transformerende tijden zullen beter in staat zijn het hoofd boven water te houden en zelfs successen te boeken”, merken de organisators van het klassement op. “Juist in de huidige tijden zijn consumenten op zoek naar transparantie en relateerbaarheid bij hun favoriete merken. Frequente en boeiende communicatie met consumenten zal het Share of Soul van merken positief beïnvloeden.”
Ziehier de winnerslijst in elke categorie:
· Alpro - Best Dairy Brand (NIEUWE winnaar)
· Argenta - Best Financial Services & Insurances Brand (NIEUWE winnaar)
· Bol.com - Best Retail Hi-Fi Electro Brand
· Bosch Power Tools - Best Do-It-Yourself Brand (NIEUWE winnaar)
· Coca-Cola - Best Non-Alcoholic Soft & Fruit Drinks Brand
· Colruyt - Best Retail Food/Near Food Brand
Côte d'Or - Best Confectionary, Biscuits & Snacks Brand (NIEUWE winnaar)
· Eggo - Best Kitchen Retail Brand (NIEUWE winnaar)
· Engie - Best Fuel & Energy Brand
· Gardena - Best Gardening Brand
· Hewlett-Packard (HP) - Best IT Brand
· Martini - Best Liquors & Spirits Brand
· Miele - Best Major Domestic Appliances Brand
· Nivea - Best Personal Care, Body and Health Brand
· Philips - Best Small Domestic Appliances Brand
· Royal Canin - Best Pet Care Brand
· Samsung - Best Consumer Electronics, Best Telecom Brand en Best Product Brand van alle categoriëen
· Spa - Best Waters Brand (NIEUWE winnaar)
· Tom & Co - Best Pet & Hobby Retail Brand (NIEUWE winnaar)
· Volkswagen - Best Automotive Brand (NIEUWE winnaar)
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?