- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Als gevolg van het herstructureringsplan betreffende de Amerikaanse activiteiten en ondanks stijgende inkomsten noteert Delhaize Group een nettoverlies van €10 miljoen voor de eerste drie maanden van het jaar. De voorspellingen zijn pessimistisch volgens Delhaize, de rest van het jaar ziet er moeilijk uit door de prijsdalingstrategie hier in België en in de Verenigde Staten. In de VS moet bovendien rekening gehouden worden met €150 miljoen aan sluitingskosten van winkels, een verlies dat in de rekeningen moest worden opgenomen.
Het verlies is echter minder ernstig dan analisten hadden verwacht, die het verlies geschat hadden op €21-31 miljoen. Het bedrijfsresultaat is inmiddels wel gedaald naar €23 miljoen euro, een daling van 89%.
De inkomsten van Delhaize Group stegen dan weer met 8,6% tegen actuele wisselkoers en met 5,9% tegen ongewijzigde wisselkoers. De organische groei van de inkomsten bedroeg 2,3%.
Delhaize voorziet een daling van 15 à 20% van de onderliggende bedrijfswinst voor het volledige jaar 2012. De groep voorspelt dat het 2de en 3de trimester zwaar getroffen zullen worden door de herpositionering van Food Lion en door de investeringen op prijsvlak bij Hannaford en Delhaize België.
Delhaize tekent een historische daling van de beurskoers op. De koers zakte met zo'n 14%, het laagste niveau sinds de beursnotering. Deze daling is niet specifiek voor de groep: door het recessiegevaar keren investeerders zich af van heel wat retailaandelen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?