- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het kopen van tweedehandsspullen zit in de lift. Bijna 4 op de 10 Vlamingen (36%) kocht het afgelopen jaar tweedehandsartikelen, zowel online als in de winkel. Dat blijkt uit een onderzoek dat vier grote tweedehandsspelers (De Kringwinkel, Troc.com, 2dehands.be en Cash Converters) lieten uitvoeren door iVOX.
Voor het onderzoek werden 2.000 Belgen, waarvan meer dan 1.100 Vlamingen, ondervraagd naar hun aankoopgedrag van tweedehandsgoederen. Daaruit blijkt dat 36% van hen vorig jaar iets tweedehands kocht. Meer dan een kwart van de ondervraagden (28%) kocht bovendien meer artikelen dan het jaar voordien.
Boeken en strips (29%) waren de populairste tweedehandsaankopen, gevolgd door kleding (25%) en meubelen (19%). Speelgoed (18,4%) en decoratie-artikelen (17,9%) vervolledigen de top vijf.
De goedkopere prijs was voor 4 op 5 tweedehandskopers (81%) een belangrijke drijfveer om voor ‘gebruikte’ spullen te kiezen. 41% vond het gewoon leuk om te snuisteren naar tweedehandsproducten en 30% hecht belang aan het feit om iets origineels te vinden dat nieuw niet meer verkrijgbaar was. Maar ook het milieu beïnvloedt ons koopgedrag: 34% kocht ‘gebruikte’ spullen omdat hergebruik duurzamer is.
3 op 10 van de Vlamingen die tweedehands kochten, gaven hieraan meer dan 100 euro uit. 5% tastte het afgelopen jaar nog wat dieper in de buidel en spendeerde meer dan 400 euro aan tweedehandsspullen.
Bijna de helft (47%) van de tweedehandskopers tikte de gebruikte spullen via een zoekertjessite op de kop. Precies evenveel respondenten gingen langs in een tweedehandswinkel. Ook rommelmarkten blijven populair: 37% van de Vlamingen die het afgelopen jaar tweedehands kochten, deden dit onder andere op een rommelmarkt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?