- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Blokker Holding, het Nederlandse bedrijf boven winkelketens zoals Bart Smit, Leen Bakker en Blokker, heeft vorig jaar een verlies van 52 miljoen euro geleden. Vooral de hoge kosten van de herstructurering bij Blokker Nederland duwden de cijfers in het rood.
Blokker Holding boekte in 2014 voor de eerste keer in zijn bestaan verlies. Het retailbedrijf ging 20 miljoen euro in het rood en voerde een herstructurering door. Het concern schrapte vorig jaar honderden jobs in Nederland bij Blokker en Xenos en sloot verlieslatende winkels. Ook dit jaar verdwijnen er nog 390 jobs en worden 450 van de 600 Nederlandse Blokker-winkels vernieuwd. Die inspanningen hebben de retailer echter nog niet uit de rode cijfers gehaald.
De netto-omzet van het concern kwam (gecorrigeerd voor de 53ste week) uit op 2.076 miljoen euro, een lichte daling ten opzichte van de 2.098 miljoen in 2014. “Het tempo van de omzetdaling in de voorgaande jaren lijkt tot stilstand te zijn gekomen”, aldus Blokker. De holding boekte echter een recordverlies van 52 miljoen euro, vooral door de hoge kosten die verbonden zijn aan de herstructurering bij Blokker en Xenos.
“De voorzieningen voor herstructurering die deel uitmaken van ons plan om de winkelformules weer in een toppositie te brengen, drukten fors op ons resultaat in 2015”, aldus Casper Meijer, CEO BLokker Holding. “Met de extra inspanningen in online, de vernieuwing van winkels, de efficiency-slagen binnen de organisatie bij inkoop en distributie staan we nu goed voorgesorteerd op het pad van herstel. Toch zien wij ook dat in 2015 de financiële resultaten zijn achtergebleven door tegenvallende margeontwikkelingen.”
De holding gaat dan ook blijven investeren in de vernieuwing van haar winkels en inzetten op een omnichannelaanpak. “In 2016 verhogen we ons investeringsniveau en verschuiven onze focus van stenen naar merk en assortiment, omnichannel service en online”, zegt Meijer. In het lopende jaar zullen de geplande investeringen daarom nog hoger zijn. Veel aandacht gaat hierbij uit naar investeringen in de e-commerce-activiteiten van de formules, met extra aandacht voor beschikbaar stellen van het webassortiment vanuit de winkels (via online bestelpunten) en uitbreiden van het totale online assortiment.
Ondanks de rode cijfers, lijkt die aanpak ook te werken. De omzet van de webshops van Blokker Holding steeg in 2015 met 37% van 98 miljoen euro tot 133 miljoen, mede dankzij de extra verkoop via de online bestelpunten (kiosken) in de winkels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?