
iStock
iStock
Veel consumenten maken zich stilaan klaar om hun woning een grondige opfrisbeurt te geven. Blijven ze trouw aan hun vertrouwde A-merken of kiezen ze door de stijgende prijzen voor goedkopere alternatieven? En welke uitdagingen en trends zullen dit jaar de schoonmaakmarkt bepalen? “De shopper is op zoek naar producten die efficiënt en duurzaam zijn”, klinkt het bij enkele producenten.
De Belgische markt voor onderhouds- en schoonmaakproducten groeide het afgelopen jaar met 3,17% in waarde, ondanks een volumedaling van 1,13%. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NielsenIQ (MAT P11 2024). In sommige categorieën leidden onder meer de hogere prijzen tot volumeverlies. Gemiddeld stegen de productprijzen in deze markt met maar liefst 4,34%.
Bij de onderhoudsproducten voor het toilet gingen de prijzen met 1,65% omhoog. Hoewel de waarde met 0,98% toenam, daalde het volume in deze categorie met 0,66%. Bij de toiletschoonmaakmiddelen bedroeg de prijsstijging zelfs 3,69%. In dit segment bleef de waardegroei beperkt tot 0,19%, en kromp het volume met 3,38%. De afwas- en vaatwasproducten presteerden beter. De vaatwasmiddelen groeiden met 4,80% in waarde en 4,22% in volume. Daarnaast kende deze categorie slechts een lichte prijsstijging van 0,56%. De afwasmiddelen boekten een waardestijging van 2,68% en een volumegroei van 2,53%, met een minimale prijsverhoging van 0,15% (NielsenIQ, MAT P11 2024).
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?