Facebook Boerinneke
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Facebook Boerinneke
Boerinneke, een van de bekendste chocopasta’s uit België, komt na meer dan 70 jaar in buitenlandse handen. De Italiaanse producent van cacao- en hazelnotenpastaproducten Nutkao neemt het merk over.
Het Belgische icoon Boerinneke, het tweede grootste merk van chocoladepasta's uit België, komt in buitenlandse handen. Na meer dan 70 jaar wordt het bedrijf uit Puurs-Sint-Amands overgenomen door de Italiaanse cacao- en hazelnotenpastaproducent Nutkao, dat bekend staat om het gelijknamige merk chocopasta. Hoeveel er werd betaald voor de overname wil de Italiaanse producent niet kwijt. Wel benadrukt de groep dat de naam 'Boerinneke' behouden zal blijven en dat de productie nog steeds zal gebeuren vanuit de fabriek in Puurs-Sint-Amands. "De site zal behouden blijven. Het is een mooie site waarin al veel geïnvesteerd is en waarin in de toekomst nog meer zal geïnvesteerd worden", verklaart Daniel Peeters, sales director retail Europe bij Nutkao aan Gondola. Samen met Marcel Peeters, director of industry and foodservice development in Europa, zal Daniel de dagelijkse leiding van Boerinneke overnemen. De broers stonden eerder al aan het hoofd van het Nederlandse hazelnootpastamerk Duo Penotti en moeten nu zorgen voor een nieuwe bedrijfsstructuur die de dialoog en de relaties met de lokale markten versterkt.
Met Boerinneke voegt de Italiaanse chocoladefabrikant, die werd opgericht in 1982 en gevestigd is in Piemonte, geen onbekende toe aan zijn portfolio. Zo is het Belgische merk sterk verankerd in ons land en heel Noord-Europa, en heeft het een omzet van bijna 14 miljoen euro. Dankzij de overname kan de Nutkao groep zijn eigen omzet optrekken tot bijna 200 miljoen euro. Bovendien hoopt de groep, die zelf actief is in Ghana, Italië en de Verenigde staten, zijn positie op het Europese continent fors te verstevigen. Daarbij richt het zich specifiek op België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. "Het doel van deze overname is tweeledig", vervolgt Daniel Peeters. "Enerzijds komt Boerinneke als merk mee in het portfolio van Nutkao, maar anderzijds is het ook een mooie productielocatie, die als uitvalsbasis kan dienen om andere landen te betreden. Daarbij letten we erop dat de lokale waarde behouden blijft."
"Boerinneke is een strategische overname voor de Nutkao Groep, dat zo haar groei in Europa consolideert”, vult Federico Fulgoni, CEO van Nutkao, aan. “Boerinneke heeft een belangrijke positie op de Belgische markt, die erkend wordt voor de kwaliteit en het meesterschap in het chocoladeproductieproces. In lijn met de strategie van de groep past Boerinneke in de visie om steeds meer producten en diensten te specialiseren, met respect voor de waarden van elke lokale onderneming. Met België, Italië, Ghana en de Verenigde Staten, richt de groep zich momenteel op de uitgebreidheid en integratie van de toeleveringsketen die het unieke karakter en de geschiedenis van elke plaats waar wij zaken doen, vastlegt en behoudt.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?