De Nederlandse webshop Bol.com stelt vanaf vandaag haar winkel open voor Belgische winkeliers, met én zonder webwinkel. Concreet kunnen Belgische winkels via bol.com online producten verkopen, ook als de webshop die zelf al aanbiedt.
In Nederland bestaat het verkopersmodel al sinds 2011, en sindsdien sloten ruim 10.000 zakelijke verkopers zich aan. Sommigen daarvan zagen hun online omzet met 50% stijgen. Ondertussen gebeurt 1/6de van de verkopen op bol.com via externe verkopers.
“Het succes van ons verkopersmodel in Nederland willen we uitbreiden door onze deuren ook te openen voor Belgische winkeliers. Deze ontwikkeling kan een extra stimulans voor de totale Belgische e-commerce markt betekenen. Voor Belgische winkeliers biedt het namelijk een kans om de grens over te gaan en ook een miljoenenpubliek in Nederland te bereiken”, zegt Jan Huysmans, directeur België bij bol.com. De verkopers bereiken immers een groter publiek dankzij de bekendheid van de website.
Bovendien hinken de Belgische handelszaken nog achterop op vlak van e-commerce. 78% van de handelaars heeft volgens bol.com geen e-shop, en slechts 23% van de winkels zou meer dan 25% van zijn inkomsten uit e-commerce halen.
In België hebben ondernemingen als Festivalking, Elektrokoning.be, bmini.be en Emob.eu zich al aangesloten als verkoper. Ook Willy Naessens Swimming Pools gaat haar toebehoren aanbieden via bol.com. Momenteel concentreert bol.com zich op Nederland en Vlaanderen, maar heeft het ook plannen voor Wallonië? “Zeg nooit nooit, maar momenteel hebben we andere prioriteiten om het onze klanten naar hun zin te maken", zegt Huysmans daarover.
Aanbod geïntegreerd
Het aanbod van de winkeliers die verkopen via bol.com wordt volledig opgenomen tussen het eigen assortiment van de webshop, en geldt voor alle productcategorieën. Voor sommige categorieën kan er ook tweedehands verkocht worden.
Winkeliers kunnen zowel producten aanbieden die nog niet in het assortiment van bol.com zitten, als artikelen die de webshop zelf al verkoopt. “Dit geeft de klant nog meer keuze bij het winkelen, bijvoorbeeld op basis van de beste prijs of levertijd”, klinkt het.
Hoe werkt het?
Zakelijke verkopers die via bol.com willen verkopen maken een verkoopaccount aan, en bepalen de verkoopprijs. Winkeliers kunnen bij het plaatsen van hun aanbod gebruik maken van content van bol.com, zoals beeld en productomschrijvingen. Het artikel komt meteen online, met de vermelding van de winkelier. De betaling wordt verwerkt door bol.com, maar bestelde producten verzenden doet de verkoper zelf, en ook de verzendkosten neemt hij voor zijn rekening. Winkeliers die willen samenwerken met bol.com moeten overigens wel een snelle en betrouwbare levering kunnen garanderen.
“No cure, no pay”Het aanbod in de winkel plaatsen is gratis en de winkelier betaalt alleen commissie aan bol.com als er een artikel verkocht is. De commissie bestaat uit een vast bedrag (gemiddeld 0,99 euro) per verkocht artikel en een percentage (gemiddeld 15%) van de totaalprijs (exclusief btw).