- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Bpost heeft zopas een meerderheidsparticipatie in het Nederlandse e-fulfillmentbedrijf Active Ants genomen. Dat maakte de groep ‘en passant’ bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Het overgenomen bedrijf staat bekend als bijzonder innovatief, onder andere door het grootste gerobotiseerde Autostore-systeem van de Benelux.
Dit is de tweede overname op korte tijd door bpost bij onze noorderburen. Eerder dit jaar kocht het Leen Menken Foodservice Logistics, een bedrijf actief in logistiek en transport van gekoelde en diepgevroren producten voor de e-commerce. Bpost betaalde toen een bedrag van 0,85 miljoen euro voor 100% van de aandelen en voerde bovendien een kapitaalverhoging door van 2,35 miljoen euro.
Active Ants stelt de participatiename van bpost voor als een strategische samenwerking. De huidige managers (en aandeelhouders) Jeroen Dekker en Jean Lahaye blijven aan boord. “Active Ants kende de afgelopen jaren een onstuimige groei en liet vaak innovatieve investeringen zien. Om deze strategie te kunnen doorzetten was steeds meer kapitaal nodig. Toch wilden wij niet samenwerken met de eerste de beste geldschieter. Zij zocht en koos bewust een strategische investeerder”, stelt het bedrijf uit Nieuwegein.
Bpost heeft 63,6% van de aandelen in handen. Eerst verwierf het 50% van de aandelen voor een bedrag van 4,0 miljoen euro en nadien voerde het een kapitaalverhoging door van 3,0 miljoen euro om nog eens 13,6% van de aandelen te verkrijgen. Daarnaast voorziet de overeenkomst een voorwaardelijke vergoeding, die tot 0,8 miljoen euro kan bedragen op basis van de verkoop in 2018.
Active Ants, waar 179 mensen werken, is een snelgroeiend e-fulfilment bedrijf dat zich specialiseert in crossborder e-commerce logistiek. Bestellingen kunnen nog tot net voor middernacht geplaatst worden en nog de volgende dag in België en Nederland thuis geleverd worden. In Duitsland is dat een dagje meer. Deze snelheid is onder andere te danken aan de efficiënte verwerking van e-commerce bestellingen en de inzet van een Autostore opslagsysteem met 64.000 bakken en 32 robots. De capaciteit van deze installatie werd eerder dit jaar verdubbeld.
Het Nederlandse bedrijf werkt voor webwinkels die hun opslag, picking, verpakking en verzending willen outsourcen. Het bouwt ook webwinkels, handelt betalingen af, organiseert de retours, en dergelijke meer.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?