- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Voedingsconsumptie in België in 2009 in kaart gebracht
25-03-2010 67% van de consumptiemomenten in 2009 vond thuis plaats en 33% dus elders. Dat blijkt uit een onderzoek van InSites Consulting in opdracht van VLAM. Als we niet thuis eten of drinken dan doen we dit in de eerste plaats op het werk of op school, bij familie of vrienden of in een horecazaak (restaurant, cafe, frituur, …). In vergelijking met 2007 consumeren we in 2009 in verhouding iets meer thuis. Consumpties buitenshuis worden ook vaak aangekocht in de reguliere retailkanalen (bv. boterhammen van de bakker opeten op het werk), waardoor het aandeel van de retailmarkt (het zogenaamde thuisverbruik) nog een stuk hoger ligt, nl. 82% van de consumptiemomenten. Foodservices (het echte buitenshuisverbruik en de afhaalmaaltijden) zijn dus goed voor 18% van de consumptiemomenten.Als we enkel de warme maaltijden in beschouwing nemen, dan zijn 74% van die maaltijden thuisbereid, terwijl 26% van de warme maaltijden buitenshuis gekocht en gegeten worden of worden afgehaald. De populairste warme thuisbereide maaltijd blijft de klassieke vlees-groenten-aardappelen-combinatie. Als we alle eetmomenten in beschouwing nemen, dan blijft brood wel het meest geconsumeerde product. Opvallende vaststelling is dat maar liefst 28% van de Belgen tussen 15 en 65 jaar verklaren dat ze de voorbije dag geen groenten of fruit gegeten hebben. Naast de lichte verschuiving van buitenshuisverbruik ten voordele van thuisverbruik merken we sinds de crisis ook een algemene daling van de consumptie.Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?