De Belgische e-commercemarkt was vorig jaar goed voor 8,2 miljard euro (+17%). Daarvan wordt 25%, ofwel 2 miljard euro, verkocht aan buitenlandse shoppers. Daarnaast steeg ook het aantal online handelaars tot meer dan 29.000, een verhoging van 20%. Dat blijkt uit de nieuwe E-commerce Barometer. 

De resultaten van de vierde editie van de E-commerce Barometer zijn bekend. En wat blijkt uit de studie van The House of Marketing, onderdeel van Quanteus Group, en SafeShops.be? In 2019 was de Belgische e-commercemarkt goed voor 8,2 miljard euro omzet, ofwel een stijging van 17% tegenover 2018. Opvallend: ook het aantal transacties nam flink toe (+22%) en eindigde zo op meer dan 85 miljoen.

“Ook dit jaar stellen we opnieuw een groei met dubbele cijfers vast. Dat is indrukwekkend én het toont aan dat e-commerce in België nog steeds in de lift zit”, legt Lucas De Dycker van The House of Marketing uit. “Elke dag komen er 13 webshops bij; elke seconde vinden er 3 transacties plaats met een gemiddelde waarde van 96 euro. We kunnen dus stellen dat, zowel aan de zijde van de consument als aan die van de handelaren, er een sterk vertrouwen in e-commerce bestaat.”

Belgische webshops exporteren voor 25%

Niet alleen Belgen kopen bij Belgische webshops, ook buitenlanders vinden hun weg naar Belgische online handelaren. “De cijfers tonen aan dat 25% van de 8,2 miljard euro – of meer dan 2 miljard euro – vanuit het buitenland komt”, vertelt Greet Dekocker, managing director SafeShops.be. “Er bestaat dus wel degelijk een tweerichtingsverkeer: wij kopen in het buitenland, maar buitenlanders vinden ook hun weg naar Belgische webshops. Een zeer positief signaal dat de aantrekkingskracht van Belgische online handelaren bevestigt.” 

De top 5 van landen die bij Belgische webshops koopt, wordt aangevoerd door Frankrijk, gevolgd door Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten. Britten spenderen gemiddeld het meest per transactie: 136 euro. Nederlanders staan onderaan met een gemiddeld aankoopbedrag van 81 euro.

Woensdag 29 mei: topdag

Verder blijkt uit de E-commerce Barometer dat juli de drukste maand was en april de kalmste. Als we specifiek kijken naar de weekdagen, zien we dat woensdag de dag was dat er het meeste aantal transacties plaatsvonden en zaterdag het minste. De topdag van het jaar was woensdag 29 mei, de dag voor Hemelvaart. Toen werden er maar liefst 952.000 financiële transacties uitgevoerd, meer dan 3 keer het volume van een normale woensdag. Een dag zoals Black Friday leverde het dubbel aantal transacties op in vergelijking met een gewone vrijdag.

Meer dan 29.000 online handelaars

Met 29.231 webshops op de teller kent ook het aantal online handelaren opnieuw een positieve evolutie.Wat het transactievolume betreft, geldt nog steeds dat een kleine groep van grote Belgische spelers het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet realiseert. Minder dan 1.000 Belgische webshops staat in voor 87% van de omzet.

Binnen het segment van de kleine en micro webshops wordt een aanzienlijke omzetstijging vastgesteld van respectievelijk 33 en 49%. “We verwachten dat de huidige trend waarbij Belgische webshops ook in het buitenland een afzetmarkt vinden, zich zal voortzetten. Door taalopties toe te voegen of hun aanbod af te stemmen op het buitenland, kunnen Belgische online handelaren optimaal inspelen op deze groeiende ‘cross-border’ activiteiten”, stelt SafeShops.be.  

The House of Marketing en SafeShops.be zijn alvast blij met de resultaten van hun E-commerce Barometer: “De resultaten van deze E-commerce Barometer bevestigen de positieve beweging waarin de markt zich bevindt. Zowel het stijgend aantal transacties als het stijgend aantal Belgische webshops bewijzen dat. Ook de aantrekkelijkheid van Belgische webshops in het buitenland kan ons alleen maar positief stemmen.”