- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Carrefour België lanceert de eerste volledig geautomatiseerde drive, “een primeur in de Belgische retailmarkt”, benadrukt de retailer. Dankzij deze geautomatiseerde drive kunnen klanten hun boodschappen 7 dagen op 7 doen.
Om klanten van de Hypermarkt Carrefour van Sint-Jansberg, die momenteel gesloten is voor transformatiewerken, toch de nodige service te bieden, lanceert Carrefour er zijn geautomatiseerde drive. Die is 7 dagen op 7 beschikbaar en komt zo tegemoet aan de behoeften van klanten die wegens tijdsgebrek vaak net te laat zijn om nog boodschappen te kunnen doen. Concreet bestaat het nieuwe afhaalpunt uit een muur van metalen kastjes, waarvan een deel gekoeld is, zodat er zowel droge voeding als verse producten in kunnen worden bewaard. In totaal kunnen er ongeveer 50 bestellingen per dag worden afgehaald.
De klant surft naar carrefour.eu/waterloo en kiest uit de 17.500 beschikbare referenties en het hele assortiment van lokale producten om zijn bestelling te plaatsen. Bij het afsluiten van zijn bestelling kan de consument kiezen tussen twee afhaalperiodes: de volgende dag tussen 11u en 15u of tussen 16u en 23u.
In de praktijk kan de klant zijn bestelling zelfs na 23 uur afhalen. De bestellingen die op vrijdag worden geplaatst, met afhaling op zaterdag van 16u tot 23u, kunnen ook op zondag worden opgenomen. Bestellingen die op zaterdag worden geplaatst, zijn vanaf maandag beschikbaar.
Zodra de bestelling is geregistreerd, wordt ze voorbereid en in een of meerdere kastjes (afhankelijk of ze alleen bestaat uit droge voeding of verse producten, of een combinatie ervan) van de automatische drive geplaatst. Wanneer de klant zijn bestelling tijdens het gekozen tijdslot komt afhalen, identificeert hij zich met de code die hij per sms heeft gekregen. Vervolgens scant hij de QR-code die op het scherm verschijnt en betaalt hij via de Bancontact of homebanking app.
Zodra de bestelling is betaald, worden de deuren van de kastjes geopend en vertrekt de klant met zijn boodschappen. Hij ontvangt ook de details van zijn bestelling en zijn ticket.
De geautomatiseerde drive is speciaal voor Carrefour België ontworpen, door de koelspecialist die zijn winkels gewoonlijk uitrust. De ‘muur’ van kastjes kan door een vrachtwagen dichter bij de klant worden geplaatst. In Mont-Saint-Jean is deze pop-up drive op de parking van de winkel geplaatst. Klanten kunnen de eerste bestellingen vanaf 7 mei afhalen. Alle bestellingen die er tot 1 september zullen geplaatst, kunnen genieten van een korting van 5%.
Ter herinnering, Carrefour België telt vandaag 193 drive afhaalpunten en heeft de intentie er dit jaar nog meer dan 50 te openen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?