Carrefour beperkt non-food ruimte in hypermarkten ten voordele van bio, herstel, enzo.
Meer focus op bio en digitalisering moeten Carrefour terug op de rails zetten. Daarnaast wil Carrefour polyvalenter personeel en moeten de hypermarkten aantrekkelijker worden voor klanten. Dat vertelden secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff en operationeel directeur Hilde Decadt bij Carrefour tijdens een interview met De Standaard, waarin ze het nieuwe transformatieplan verder toelichtten.
Als het van secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff en operationeel directeur Hilde Decadt afhangt, kampt Carrefour België niet met een fundamenteel probleem. Dat vertelden ze in een interview met De Standaard, waarin ze meer uitleg gaven over het transformatieplan Carrefour 2022. Ze benadrukten dan ook dat het nieuwe plan geen reddingsplan, maar wél een transformatieplan is. De Express-winkels en de Carrefour Markets doen het namelijk goed, alleen de resultaten bij de hypermarkten blijven achterwege. Die laatste kampen namelijk met problemen door de impact van de e-commerce op de non-food verkoop en daar wil Carrefour dringend iets aan doen. Daarom focust de retailer zich vooral op wijzigingen bij de hypermarkten en de hoofdzetel, klinkt het bij De Standaard.
Non-food shop-in-shops en het herstel van de hypermarkten
De hypermarkten moeten dringend terug hipper worden, klinkt het bij Carrefour. “En het is aan ons om van de grote oppervlakte die eigen is aan een hypermarkt, de sterkte te maken en te zorgen voor differentiatie”, vertelt Hilde Decadt aan De Standaard. Dat wil de retailer onder meer doen door de ruimte voor non-food in te perken, aangezien die categorie erg te lijden heeft onder de e-commerce. Concreet zal de retailer het non-food gamma terugschroeven om zo meer plaats te geven aan andere categorieën zoals vers of bio. Daarnaast zal de vrijgekomen ruimte ook aan externe partners worden aangeboden, zodat zij meer volk naar de hypermarkten kunnen lokken. Dat is iets wat Carrefour momenteel in Frankrijk voorbereidt, in samenwerking met Fnac-Darty (bij ons Vanden Borre, n.v.d.r.). Een pad dat ondertussen ook in ons land al door Makro werd bewandeld. Het bedrijf biedt namelijk kleine Mediamarkt hoekjes aan in zijn winkels.
Daarnaast wil Carrefour voor meer convenience zorgen in zijn hypermarkten door sterk in te zetten op gezondheid, bio, service (beenhouwerij, visafdeling of de traiteur), lokale producten maar ook door plaatsen aan te bieden waar klanten kunnen eten. In een interview met Le Soir, liet Geoffroy Gersdorff nog weten dat Carrefour ook zal inzetten op nieuwe technologieën.
Zones
Carrefour zal ook meer werken met zones. Concreet betekent dat dat als er bijvoorbeeld twee Carrefour Markets dicht bij elkaar gelegen zijn, er in de ene Market gefocust zal worden op de visafdeling, terwijl in de andere meer nadruk wordt gelegd op andere specialiteiten (beenhouwerij, andere openingsuren, enzo).
“We willen dé referentie worden voor bio op de Belgische markt”
Aangezien er steeds meer vraag is naar gezonde producten, wil Carrefour in zijn aanbod vooral focussen op bio en lokale producten. En de retailer ziet het groots! Onlangs liet Geoffroy Gersdorff ons nog weten dat ze willen uitgroeien tot dé nummer 1 in bio in ons land, iets wat hij nogmaals herhaalde in De Standaard. “We gaan zwaar inzetten op bio. Carrefour moet het belangrijkste merk in België worden voor biovoeding, via een ruim aanbod, de beschikbaarheid in 800 winkels – wat niemand heeft – en de democratische prijs”, vertelt Gersdorff aan de Vlaamse krant, waarna hij benadrukt dat de prijs van bio toegankelijk moet worden voor iedereen.
Enkele dagen geleden liet Geoffoy Gersdorff ons nog weten dat Carrefour gespecialiseerde bio-winkels wil openen. Hoewel het momenteel slechts om een project gaat, wil de retailer de plannen snel concreet maken. Op die manier kan het bedrijf namelijk zijn ambitie om nummer 1 te worden in de biosector waarmaken.
Daarnaast wil Carrefour ook meer transparantie en minder afval. Zo zouden klanten in de toekomst zelf hun plastic doosjes kunnen meebrengen zodat vlees bijvoorbeeld niet meer verpakt moet worden, klinkt het.
Digitaal
Een andere belangrijke pijler binnen het transformatieplan is digitalisering. Steeds meer klanten springen op de digitale trein en dat merkt ook Carrefour: meer dan 100.000 mensen hebben ondertussen de Carrefour app gedownload. Er is dus zeker nog de nodige groeimarge binnen dit domein, en meer bepaald binnen de e-commerce.
Daarom wil Carrefour van zijn verkooppunten, zelfs van zijn Express-winkels, afhaalpunten maken. Momenteel heeft de retailer zo'n 200 afhaalpunten ter beschikking, maar dat aantal zou in de toekomst zeker nog oplopen. “Alle producten die je op onze website vindt, ook non-food-artikelen, zal je in je buurtwinkel kunnen afhalen”, verduidelijkt Gersdorff aan De Standaard, terwijl hij eraan toevoegt dat retours ook via de Express-winkels zullen gebeuren. "800 winkels, dat zijn 800 mogelijke depots en afhaalpunten! Dat heeft niemand in België, en zeker niet de 'pure players'", vertelt Geoffroy Gersdorff nog aan Le Soir.
Naast zijn eigen leverdienst, wil Carrefour ook klanten inschakelen bij het leveren van boodschappen. “In Roemenië zien we dat consumenten elkaars boodschappen thuis brengen. Het is er razend populair. Dat gaan we ook hier introduceren. De retailer die de klant op de eenvoudigste manier – digitaal of via de fysieke winkel – laat shoppen, waarbij alles natuurlijk in elkaar overvloeit, zal winnen”, aldus Gersdorff. Ter herinnering, Carrefour werkt al met privékoeriers via de dienst bringr.
Polyvalenter personeel
Aangezien de e-commerce een grote impact heeft op de fysieke winkels, wil Carrefour zijn personeel polyvalenter maken zodat het beter inzetbaar is. Nu heeft elke medewerker slechts één vakgebied, maar dat zou tegen 2021 uitgebreid worden naar twee taken per werknemer. Een kassierster zou bijvoorbeeld ook in de textielafdeling kunnen helpen, klinkt het. “Het idee is om naast een hoofdtaak ook een tweede taak onder de knie te krijgen. Zo kan je je mensen optimaal inzetten en vergroot je de kansen van het personeel. Stel dat binnen vijf jaar iedereen met zijn smartphone scant en betaalt, dan zou je geen kassiersters meer nodig hebben”, verduidelijkt Decadt aan De Standaard.
« We willen geen polyactiviteit creëren zoals het geval is bij sommige van onze concurrenten, aangezien de klantenservice, de productiviteit, de vakkennis essentieel zijn", vertelt Geoffroy Gersdorff aan Le Soir. "We gaan niet aan een telefoonverkoper vragen om plots traiteur te worden. Dat heeft op commercieel vlak geen enkel nut. Het idee is om naast een hoofdtaak ook een tweede taak te kunnen. Dat is een zekere soepelheid binnen onze organisatie. Onze werking moet bovendien ook eenvoudiger. Nu leiden we het bedrijf nog te veel op basis van uitzonderingen. We moeten standaardiseren. De vereenvoudiging van onze organisatie is belangrijk om de distributiekosten, die momenteel nog te hoog zijn, te laten dalen, en opnieuw te kunnen investeren in digitalisering".
Personeel dat meerdere taken moet uitvoeren, moet natuurlijk iets in de plaats krijgen. Volgens Decath zouden polyvalente medewerkers grotere uurcontracten kunnen krijgen, al moet dat nog duidelijk besproken worden tijdens de onderhandelingen met de vakbond. In een eerste fase zou de polyvalentie gebeuren op vrijwillige basis, daarna zou het worden uitgebreid.
Sociale impact beperken
Wat het overleg met de vakbonden betreft zijn Decadt en Gersdorff duidelijk: “We benutten alle mogelijkheden om de sociale impact beperkt te houden”. Concreet hebben ze tijdens de onderhandelingen met de vakbonden dan ook verschillende voorstellen gedaan om naakte ontslagen te vermijden. Zo stelde de directie brugpensioen op 56 jaar en vrijwillig vertrek in de 5 hypermarkten voor. Al zullen concrete oplossingen pas in de komende weken duidelijk worden, aangezien ook de vakbonden hun goedkeuring moeten geven, maar die zijn voorlopig nog erg sceptisch tegenover het brugpensioen, klinkt het.