Carrefour doet het minder goed in thuisland Frankrijk

Alexandre Bompard (LinkedIn)
Met de publicatie van de resultaten van de Carrefour-groep voor 2024 ging de aandacht van het bedrijfsleven in ons land logischerwijs uit naar de prestaties van het Belgische filiaal. Geoffroy Gersdorff en zijn teams, die in juni 2022 werden aangesteld met de delicate taak om het bedrijf uit de rode cijfers te halen, zijn de uitdaging met succes aangegaan. Maar wat zijn de andere belangrijke elementen in de resultaten van de Groep?
Over het geheel genomen is er plaats voor tevredenheid voor de groep, met een omzet op vergelijkbare basis van €94,5 miljard, een stijging van 9,9%, en een EBITDA van €4,6 miljard, een stijging van 1,7%. De keerzijde is dat Carrefour het wat minder goed doet op de Franse thuismarkt, waar de LFL-omzet met 2,3% daalt (-1,6% in food; -8,1% in non-food). Deze trend werd ook weerspiegeld in het vierde kwartaal, met een daling van de LFL-omzet met 2,1% (-1,4% in food; -7,9% in non-food), in een Franse markt die de groep omschreef als “traag en nog steeds gekenmerkt door negatieve volumes”. Terwijl de verkoop van voedingsmiddelen de schade beperkt, heeft de verkoop van non-foodproducten duidelijk meer te lijden. Gezien de samenstelling van het assortiment is het logisch dat de Franse hypermarkten veel meer te lijden hebben (-3,8% LFL in het vierde kwartaal) dan de supermarkten (-1,6%). De Groep heeft echter enige reden tot tevredenheid op de Franse markt, met een verbetering van 5 punten in de Net Promoter Score, een stijging van het marktaandeel in volume en een stabiel marktaandeel in waarde LFL in het vierde kwartaal (exclusief de overname van Cora/Match).
Latijns-Amerika nog steeds booming
Het vierde kwartaal liet contrasterende resultaten zien in de andere Europese landen. Terwijl België stabiel was (-0,3%), met zelfs een positieve LFL sinds november (+0,4% in november en +1,1% in december), groeide Spanje met +1,8% in LFL (-0,2% over het jaar), met een omzetgroei in zowel food als non-food, en Roemenië met +1,4% (+1,2% LFL over het jaar). In Italië (-0,6% in LFL in het vierde kwartaal en -2,6% op jaarbasis) waren de resultaten van Carrefour beter dan in voorgaande kwartalen. Polen daalde met 2,3% in het vierde kwartaal en met 3,0% op jaarbasis.
Latijns-Amerika liet opnieuw de sterkste groei zien (+25,6% in het vierde kwartaal, +38,1% op jaarbasis). Brazilië boekte een groei van +6,0% en Argentinië, een land dat te lijden heeft onder de economische schok van Javier Milei, boekte een driecijferige groei: +111% in het vierde kwartaal, +176% voor het hele jaar 2024.
Leasebeheer wordt uitgebreid
Bij de presentatie van de resultaten sprak Alexandre Bompard niet alleen over een nieuw besparingsplan om €1,24 miljard te besparen. Hij maakte er ook geen geheim van dat hij van plan was het lease- en franchisesysteem uit te breiden om winkels in moeilijkheden nieuw leven in te blazen. In Frankrijk wordt 50% van de omzet gegenereerd door franchising en leasing. Vier Italiaanse hypermarkten hebben dit exploitatiemodel vorig jaar overgenomen, wat suggereert dat het ook in veel andere markten zou kunnen worden toegepast. Een hardnekkig gerucht, tot nu toe formeel ontkend door Carrefour België, maakt het ook een mogelijke hypothese in ons land.
Een laatste punt: we waren benieuwd naar het vervolg op de opening afgelopen juni in Aulnay-sous-Bois van de eerste cash & carry-winkel van Atacadão, de Braziliaanse keten die een groot succes is in eigen land. In dit stadium weigert Carrefour uitbreidingsplannen te bevestigen die overeenkomen met de mogelijke 20 vestigingen die bij de opening werden genoemd.