Naar aanleiding van zijn transformatieplan en zijn bijhorende voedseltransitie, kondigde Carrefour Frankrijk een plan aan om verpakkingen heruit te vinden en om over te stappen van een wegwerp naar een circulaire economie. Tegen 2025 zouden alle verpakkingen recycleerbaar, herbruikbaar en composteerbaar moeten zijn.
“Het creëren van een nieuwe verpakkingseconomie en het weren van plastic afval is een grote uitdaging dat de nodige samenwerking vereist”, benadrukt Carrefour Frankrijk. In lijn met de Circulaire economie Roadmap van het Ministerie van Ecologische en Solidaire Transitie, ondersteunt Carrefour de oprichting van een nationaal pact voor plastic, om een 100% circulaire verpakkingseconomie te creëren in Frankrijk. “Die transitie vereist dat we samen het gebruik van hulpbronnen gaan herzien, zodat we het gebruik van verpakkingen en wegwerp plastic kunnen verminderen en de recyclage kunnen systematiseren”, aldus Carrefour.
Carrefour voert voortaan ook maatregelen door om afstand te nemen van het wegwerp plastic model. De retailer is van plan om alle verpakkingen van bio fruit en groenten die niet recycleerbaar zijn, te bannen en te stoppen met de verkoop van plastic rietjes tegen het einde van 2018. Daarnaast wil het bedrijf de plastic rietjes bij brikken vruchtensap vervangen.
“Carrefour engageert zich om voor al zijn producten recycleerbare verpakkingen te gebruiken, beginnende bij de bio-producten vanaf 2020”, verduidelijkt de retailer. De bakjes uit piepschuim die gebruikt worden bij de slagerij, vis- en kaasafdeling worden vervangen door recycleerbare verpakkingen.
Carrefour wil de gerecycleerde materialen bovendien zelf opnieuw gebruiken. Vanaf 2022 zal het bedrijf 50% van zijn gerecycleerde plastic gebruiken voor zijn vruchtensap- en sodaflesjes, de andere 50% wordt gebruikt voor waterflesjes.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?