- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Franse retailgroep Carrefour heeft zowel in het laatste kwartaal van 2014 als voor over het hele boekjaar 2014 een omzetgroei van bijna 4% geboekt. Hoewel de Zuid-Amerikaanse markten de motor van deze groei zijn, zet Carrefour ook een positief resultaat neer in Frankrijk en België.
Q4
Carrefour boekte in Q4/2014 een omzet van 22,6 miljard euro, een organische groei van 4,1% en op vergelijkbare basis een stijging van 3,1%. In thuismarkt Frankrijk was er 1,1% omzetgroei (op vergelijkbare basis), maar het is vooral in Zuid-Amerika dat de retailer een sterk resultaat neerzette (+15,7%). In de rest van Europa stegen de verkopen met een kleine 0,5%. Carrefour België zette in Q4 alweer een positief resultaat neer: +0, 4% op vergelijkbare basis, al was er tegen constante wisselkoersen een omzetdaling van -1,4%.
Boekjaar 2014Wat we in het vierde kwartaal zien, wordt bevestigd in de resultaten voor het hele boekjaar 2014. Carrefour boekte een jaaromzet van 84 miljard euro. Dat is 3,9% meer dan in 2013 (organische groei). Op vergelijkbare basis groeide de retailer met 2,8%. In Frankrijk ging Carrefour 1,2% (vergelijkbare basis) vooruit, in Latijns-Amerika steeg de omzet op vergelijkbare basis met 14,3% en in België was er een lichte omzetdaling van 0,1%, maar de inkomsten van de winkels die al minstens 2 jaar open zijn, stegen wel met 1,7%. In Azië gaat het Carrefour minder voor de wind: de retailer slikt er een omzetdaling van 5,3% over heel 2014.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?