- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Franse retailgroep Carrefour heeft zowel in het laatste kwartaal van 2014 als voor over het hele boekjaar 2014 een omzetgroei van bijna 4% geboekt. Hoewel de Zuid-Amerikaanse markten de motor van deze groei zijn, zet Carrefour ook een positief resultaat neer in Frankrijk en België.
Q4
Carrefour boekte in Q4/2014 een omzet van 22,6 miljard euro, een organische groei van 4,1% en op vergelijkbare basis een stijging van 3,1%. In thuismarkt Frankrijk was er 1,1% omzetgroei (op vergelijkbare basis), maar het is vooral in Zuid-Amerika dat de retailer een sterk resultaat neerzette (+15,7%). In de rest van Europa stegen de verkopen met een kleine 0,5%. Carrefour België zette in Q4 alweer een positief resultaat neer: +0, 4% op vergelijkbare basis, al was er tegen constante wisselkoersen een omzetdaling van -1,4%.
Boekjaar 2014Wat we in het vierde kwartaal zien, wordt bevestigd in de resultaten voor het hele boekjaar 2014. Carrefour boekte een jaaromzet van 84 miljard euro. Dat is 3,9% meer dan in 2013 (organische groei). Op vergelijkbare basis groeide de retailer met 2,8%. In Frankrijk ging Carrefour 1,2% (vergelijkbare basis) vooruit, in Latijns-Amerika steeg de omzet op vergelijkbare basis met 14,3% en in België was er een lichte omzetdaling van 0,1%, maar de inkomsten van de winkels die al minstens 2 jaar open zijn, stegen wel met 1,7%. In Azië gaat het Carrefour minder voor de wind: de retailer slikt er een omzetdaling van 5,3% over heel 2014.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?