- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Carrefour lanceert de 100% plantaardige Vivera-steak. "Een heuse primeur voor België", aldus de retailer. Zo wil Carrefour tegemoetkomen aan de stijgende populariteit van vleesvervangers.
95% van de klanten die bij Carrefour vegetarische producten kopen zijn flexitariërs. De meesten van hen (ongeveer 70%) zijn op zoek naar vleesvervangers. 20% van hun aankopen bestaat daarbij uit vegetarische ingrediënten, zoals veggiegehakt of -spek, en 10% uit snacks zoals veganistische worstjes of kaas. Aangezien de verkoop van vegetarische vervangers de laatste tijd een sterke stijging kent, komt Carrefour nu aanzetten met Vivera, een 100% plantaardige steak. Zo wil het flexitariërs en vegetariërs een extra alternatief bieden. Volgens de retailer gaat het om een Belgische primeur. “Vivera heeft een textuur die heel erg aan vlees doet denken. De kroon wordt op het werk gezet door de rode biet, een ingrediënt dat de steak niet alleen zijn mooie kleur geeft, maar ook kookvocht en jus oplevert (zoals bij echt vlees)”. legt Carrefour uit.
Concreet bestaat de steak uitsluitend uit plantaardige ingrediënten (soja, tarwe). Het is een bron van vezels, en rijk aan eiwitten, vitamine B12 en ijzer. Ideaal voor vegetariërs en veganisten, maar ook voor consumenten die minder vlees willen gaan eten, klinkt het.
De vegetarische steak is volgens de retailer niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook goed voor de planeet. Een onderzoek van Blonk Consultants heeft namelijk aangetoond dat bij de productie van een 100% plantaardige steak veel minder CO2 wordt uitgestoten dan bij zijn traditionele tegenhanger. Zo komt het verbruik van één kilo 100% plantaardige biefstuk overeen met 3,4 kg CO2, waar een gewone steak maar liefst 58 kg CO2 oplevert. Een daling met 95% dus.
De Vivera-steak is verkrijgbaar in de slagerijen van alle Hypermarkten Carrefour en Carrefour Markets.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?