- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In Claye-Souilly, een Frans dorp nabij Parijs, lopen sinds deze week vier robots rond die naar de naam Pepper luisteren. De robots die emoties en gezichten herkennen, animeren de klanten tijdens het winkelen en peilen naar de tevredenheid.
Pepper is het eerste proefproject van Carrefour in Europa waarbij robots worden ingezet om te peilen naar de klanttevredenheid en om klanten te entertainen. Pepper loopt rond tussen de rekken en animeert je kinderen tijdens het winkelen met een selfie, een dansje of spelletjes als Memory en Akinator. Ouders kunnen dan weer beroep doen op de robots voor advies of informatie vragen over de klantenkaarten.
De humanoid Pepper is 1,20 meter groot en weegt 28 kilo. De kracht van de robot schuilt in zijn vermogen gezichten en emoties te herkennen. Daarenboven kan hij zijn gedrag aanpassen naargelang de functie die hij moet vervullen. Het is de eerste keer dat de robot buiten Japan wordt ingezet. Daar wordt hij al ingezet in bankkantoren en sinds vorig jaar verwelkomt en adviseert hij de klanten in de Japanse verkooppunten van Nestlé. Volgens producent Aldebaran Robotics kan Pepper zich aanpassen aan verschillende klantgerichte activiteiten zoals distributie, administratie of verzekeringen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?