- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ondanks de prijzenoorlog in thuisland Frankrijk, kan retailgroep Casino tevreden terugblikken op 2013. De groepsomzet groeide immers 15,9% (4,5% organische groei) tot 48,64 miljard euro, vooral dankzij de internationale verkoop.
In Frankrijk steeg de omzet weliswaar met 5,7% tot 19,49 miljard, op vergelijkbare basis was er een daling van 3,9%. De prijsverlagingen sinds eind 2012 hebben Géant-hypermarkten in het rood geduwd (-6,3%). Ook de Casino-supermarkten (-4,4%) en de formules CasinoShop en Vival (-2,3%) gaan achteruit. Beter nieuws komt er van e-tail formule Cdiscount, die 16,1% groeide. Ook LeaderPrice (+5,3%) gaat vooruit, na de aankoop van 38 Norma-winkels. Monoprix (+1,4%) gaat nog vooruit, maar Fanprix kent een lichte daling (-1,8%).
Internationaal doet Casino het beter dan in Frankrijk. De verkopen buiten Frankrijk staan nu al in voor 60% van de groepsomzet en liepen in 2013 op tot 29,15 miljard euro. Dankzij expansie en een sterke organische groei (+11,9%). Latijns-Amerika (+13,1%), met uitschieters Brazilië (+10,4%) en Colombia en Uruguay (+3,6%), en Azië (+7,5%), met vooral Thailand (+6,7%) en Vietnam (+13,5%), waren in 2013 de groeilanden voor Casino.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?