Op tien jaar tijd heeft Medi-Market waarschijnlijk een van de mooiste succesverhalen in de Belgische handel neergezet. Het bedrijf schudde de situatie op de markt van de geneesmiddelen en gezondheidsproducten grondig dooreen, door het model in vraag te stellen om het te democratiseren in verschillende domeinen: dat van de farmacie, de parafarmacie en de schoonheidssalons. Tien jaar is natuurlijk nog niet zo lang voor een bedrijf. Maar het moment is wel gekomen om de ambities verder aan te scherpen, zo bevestigt de CEO van Medi-Market, Cédric Antoine, in dit interview. 

Cédric Antoine, u staat op de cover van ons eerste nummer van het jaar. Wat verwacht u van 2025?

2025 vormt een belangrijke mijlpaal in de jonge geschiedenis van Medi-Market. We hebben net onze tiende verjaardag gevierd. Die eerste fase sinds ons ontstaan is alvast een groot succes geweest, dat heeft iedereen kunnen vaststellen. Het is vrij uniek om zo snel zo’n groot marktaandeel te verwerven.

Kunnen we daar een cijfer op plakken?

Het is ons gelukt om een marktaandeel van 18% te halen voor onze productcategorieën. Bij die berekening laten we alle geneesmiddelen die op voorschrift in de apotheek worden verkocht buiten beschouwing en hebben we het enkel over de parafarmaceutische producten en de OTC-medicatie, de geneesmiddelen zonder voorschrift. Dat betekent dat we de referentie zijn geworden voor de meeste merken van de sector, zowel voor derma-cosmetische producten als voor voedingssupplementen, babyverzorging en lichaamshygiëne. Ik wil niet verwaand klinken, maar we zijn echt wel een must geworden voor een merk dat zich op de Belgische markt wil ontwikkelen. Die situatie is in de loop der tijd volledig gekeerd: toen Medi-Market begon, moesten wij gaan aankloppen bij de grote namen in de hoop dat ze zouden aanvaarden dat wij ze in onze rekken zouden opnemen. Vandaag is de situatie haast omgekeerd, we zijn aantrekkelijk geworden voor de meeste merken die een product willen lanceren of zich op grote schaal op de markt willen ontwikkelen. We hebben nu het geluk dat we zelf kunnen kiezen. 

Jullie zijn intussen goed bekend bij de Belgen en dat heeft allicht geholpen om die resultaten te behalen?

We zijn tevreden over onze score van naamsbekendheid. Die wordt elk jaar gemeten en in de meeste regio’s ligt die al hoger dan 70%. Het gaat weliswaar om geholpen naamsbekendheid, maar zo zijn wij voor de Belgische consumenten toch de allereerste speler op het vlak van gezondheid en welzijn. We zijn dus bekend, zonder dat we overmatig hebben geïnvesteerd in communicatie. We communiceren nu al bijna drie jaar in de media, maar op een afgemeten manier, in vier golven per jaar. Dat stemt overeen met onze heel rationele waarden, waaronder efficiëntie. We bestoken de brievenbussen bijvoorbeeld niet met reclameaanbiedingen met kortingen van 20%. We richten ons meer op prijzen die elke dag betaalbaar zijn en we ontwikkelen een zekere promotiedynamiek, die zorgt voor wat tempo en een seizoensgebonden timing. We willen echt een activiteit ontwikkelen die rendabel is voor iedereen, en die ook de klant regelmatig beloont. We willen niet meedoen met de promotieacties van zuivere online spelers, die heel hoge bedragen aan korting investeren om een bezoek aan hun site of een bestelling uit te lokken. Dat zijn heel risicovolle modellen, die niet noodzakelijk altijd rendabel zijn.