Op 11 november viert China ‘Vrijgezellendag’, een feestdag slash shoppingevent dat voor Belgische en Nederlandse bedrijven interessante verkoopkansen biedt via Alibaba’s e-commerce platforms. De reden? Een grote afzetmarkt en ‘gulle’ consumenten. Een blik op de opportuniteiten van 11.11.

Vrolijke pakken voor een feestelijke dag

“Zelfs als maar 1 procent van de consumenten van onze producten houdt, is dat alsnog een enorme afzetmarkt.” Zo stelt Guus Bakker, CEO van OppoSuits. Het bedrijf is gekend voor zijn pakken met feestelijke printjes, en liet die altijd al in China maken. “We kregen veel enthousiaste feedback van de mensen die onze pakken maken en onze leveranciers. Daarom zijn we in oktober 2021 begonnen met verkopen in China via het online platform Tmall Global van Alibaba Group.”

OppoSuits wilde wél de touwtjes in handen houden. Het was op zoek naar de beste commerciële mogelijkheden, inzicht in de Chinese consument en kennis van de lokale markt. Daarvoor klopte het bedrijf aan bij Alibaba. “Onze lokale partner haalt de pakken op bij de fabriek in China, runt de hele marketspace, verzorgt de customer service en de lokale marketing.”

De Chinese consument heeft weliswaar een andere smaak dan de westerse, maar de business draait uitstekend. “De populairste pakken zitten in het game- of comic-segment. Denk aan prints van Pacman, Tetris, SuperMario, Joker en Batman. De topfavoriet? King of Hearts: een pak met grote rode harten.” Logisch: het 11.11-shopfestijn ging 14 jaar geleden van start als Singles Day, een dag om de liefde voor jezelf of een ander te vieren met cadeaus. Vandaag is 11.11 China’s belangrijkste online winkelfestival. Met nieuwigheden, exclusieve aanbiedingen, ‘shoppertainment’ en kortingen bij de vleet.

Europese kwaliteit – van chocola tot supplementen

Dit jaar bieden meer dan 290.000 merken samen zo’n 17 miljoen producten aan. Van de Nederlandse voedingssupplementenproducent Lucovitaal liggen er circa 50 producten in de online brandstore op Tmall Global. Lucovitaals Chinese partner zorgt voor de vertaalslag naar de plaatselijke markt met Chinese productbeschrijvingen. De crèmes en pillen staan wel in de originele verpakking in de webwinkel en zo worden ze ook geleverd.

Bram Nederstigt, accountmanager bij Lucovitaal en verantwoordelijk voor de export naar China: “Voor de Chinese consument zijn Europese producten symbool met kwaliteit. We worden daar echt gezien als luxeproduct terwijl we in Nederland scoren met 1+1-acties en ons motto ‘krachtig & goedkoop’.”

Ook Belgische chocolade en brouwerijen zijn een hit, weet Bart Horsten van Horsten International. Hij opende op TMall Global een Online Country Store. “Voor kleine merken kan het lastig zijn om op Tmall Global een eigen winkel te openen. Tmall Global’s Europese team stelde voor dat kleine winkels hun specialiteiten beter samen kunnen verkopen”, legt Horsten uit. De online winkel met louter Belgische producten heeft troeven voor de Chinese consument én de Belgische producent. “Via TMall Global kan de Chinese consument producten rechtstreeks van buitenlandse leveranciers kopen.”

“Dat doet bijvoorbeeld ook het Belgische merk WHC dat visolie via dit platform verkoopt”, vertelt Roland Palmer, directeur van Alibaba in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen. “De visolieproducten die getest zijn op de hoogste puurheid en op een duurzame wijze worden geproduceerd vinden gretig aftrek in China. WHC haalt inmiddels een groot deel van de omzet uit dat land.”

“Dit jaar is 11.11 voor ons zeer succesvol. Enkele van onze populairste producten zijn uitverkocht en ons pas gelanceerde DHA-product voor jonge kinderen heeft ongelooflijk veel belangstelling gekregen van onze trouwe consumenten”, zegt Dylan Zang, WHC's distributeur in China.

Klanten vinden en binden

De nadruk van 11.11 ligt dit jaar op klantenloyaliteit. Op het b2c-platform Tmall sporen merken de consumenten aan om zich lid te maken van hun winkel op het platform. Zo kunnen ze rechtstreeks met consumenten communiceren, en verkopen ze vaak meer tijdens het shopevent.

Het Nederlandse ondergoedmerk Claesen’s heeft ook een lidmaatschapsprogramma. “We zijn overtuigd van de kwaliteit van onze producten. We willen graag dat klanten bij ons terugkomen, dus is het fijn om een goede relatie met hen te onderhouden. Tijdens de eerste verkoopperiode van 11.11 dit jaar ligt het percentage terugkerende klanten net boven de 40 procent”, vertelt Rong Lu, General Manager van Claesen’s in China.

Klanten ontvangen bijvoorbeeld de laatste updates van de merken en kunnen in ruil voor hun trouw punten sparen voor een korting bij een volgende aankoop.

Alibaba

Alibaba’s Virtual influencer Ayayi poseert in een fotoshoot voor een Porsche

©

Alibaba

Online en virtuele influencers

Het hoogtepunt van het shoppingevenement is 11 november zelf. Tot die datum haalt Alibaba alles uit de kast om consumenten te doen kopen. Troef dit jaar zijn de hyperrealistische, virtuele influencers Ayayi,  Noah en Timo. Met virtuele modeshows, livestreams en online events luiden ze een nieuw hoofdstuk in de online winkelervaring in.

“Key Opinion Leaders (KOL) houden op platforms als Tmall Global livestreams waarin ze bijvoorbeeld onze pakken dragen”, zegt Bakker van OppoSuits. “Kijkers kunnen de KOL dan vragen om een andere kleur of printje aan te trekken, of om een pak te combineren met bepaalde schoenen of accessoires.”

Het staat buiten kijf dat je je omzet flink kunt laten groeien op 11.11. Maar om de kansen te verzilveren, moet je natuurlijk wel wat te bieden hebben. Als het even kan iets waarvan de Chinese consument smult. Goed om te weten: de typische klant is 25 à 44 jaar, behoort tot de groeiende middenklasse en betaalt graag wat meer voor buitenlandse producten. Enerzijds voor de kwaliteit, anderzijds voor het prestige.

Meer info?

Wilt u meer weten over het shopping festival?

Klik hier!