Colruyt Group
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Colruyt Group
Colruyt heeft beslist om klanten tijdelijk een aankooplimiet op te leggen. Professionele klanten kochten massaal goedkope basisproducten op, waardoor er lege rekken dreigden te ontstaan.
In de winkels van Colruyt Laagste Prijzen hangt er sinds kort een briefje bij basisproducten als bloem en suiker: “Maximaal 10 stuks per klant. Zo blijft er genoeg over voor iedereen.” De reden voor de rantsoenering is te zoeken bij professionele klanten, die brood zien in de zeer lage prijzen voor sommige basisproducten: ze kopen ze in groten getale op en verkopen die door. “We zien de voorbije weken dat opkopers en doorverkopers grote volumes opkopen, waardoor de rekken leeg dreigden te geraken”, zegt Nathalie Roisin van Colruyt aan Het Nieuwsblad. “Daardoor beperken we het aantal stuks per klant. Voor veel basisproducten, zoals suiker, bloem, diepvriesfrieten en zout zijn de prijzen momenteel heel laag.” Dat geldt zeker voor Boni en Everyday, twee huismerken van Colruyt Laagste Prijzen. De opkopers en doorverkopers zijn kleine superettes, voedingswinkels of nachtwinkels, zegt Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, in de krant. “Voor hen is het nu goedkoper om hun producten te kopen bij Colruyt dan bij hun eigen leverancier. Dus is het voor hen een goeie zaak om nu grote hoeveelheden op te kopen en dat dan in hun eigen rekken te leggen.” Dat mag vreemd lijken in tijden waarin de voedingsinflatie piekt, maar veel basisproducten zijn intussen opnieuw in prijs gedaald op internationale markten, aldus Pierre-Alexandre Billiet. “Graan kostte 430 euro per ton in 2022. Nu is dat 250: veertig procent minder dus.” Ook de harde concurrentie op de Belgische markt speelt een rol. “Buitenlandse supermarkten als Albert Heijn, Aldi en Lidl hanteren in België lagere prijzen dan in hun thuisland, om marktaandeel te winnen. Dat speelt dus allemaal mee.” Professionele klanten kunnen boven de aankooplimiet gaan, op voorwaarde dat ze vooraf reserveren, zodat Colruyt lege rekken kan vermijden. Maar volgens Pierre-Alexandre Billiet gaat het probleem dieper. “Het systeem zit scheef. De voedingssector is totaal geliberaliseerd en is volledig onderworpen aan speculatie op de internationale markten. En dan krijg je dit soort situaties.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?