- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group heeft een sterke eerste helft van het boekjaar 2014-2015 achter de rug. De retailgroep uit Halle boekte een omzetstijging van 2,9% en zag zijn marktaandeel verder groeien tot 31,6%. Ook de brutomarge groeide in de eerste jaarhelft.
De omzet van Colruyt Group steeg tussen 1 april en 30 september tot 4,547 miljard euro door “hogere verkoopvolumes, expansie en lichte verkoopprijsinflatie”. De omzet van de Colruyt Laagste Prijzen-winkels in België en Luxemburg steeg met 2,8% door volumetoenames in combinatie met een lichte stijging van de verkoopprijzen en de uitbreiding en vernieuwing van het winkelpark. Ook de andere Colruyt-enseignes OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van meer dan 15%, grotendeels door nieuwe winkelopeningen. Ook Collect&Go, de online boodschappenservice van de groep, kent volgens Colruyt “een gestage groei”.
De groeicijfers van Colruyt versterken het marktleiderschap van de groep verder. Het marktaandeel van Colruyt Group in België (Colruyt, OKay en Spar) groeide tot 31,6% (31,1% in de eerste jaarhelft van vorig boekjaar). De geconsolideerde brutowinstmarge nam toe tot 25,0% voornamelijk door een mindere promodruk in de eerste jaarhelft.
Ook de Colruyt-winkels in Frankrijk tekenen positieve cijfers op. De omzet groeide er met meer dan 12%, maar de marges blijven er onder druk staan door de aanhoudende sterke prijsconcurrentie en prijsdeflatie.
De non-food formules Dreamland en Dreambaby presteerden minder goed in de eerste jaarhelft. De gezamenlijke omzet van de twee enseignes daalde met 6%. De afwezigheid van speelgoedhypes zoals vorig jaar verklaart de omzetdaling ten opzichte van vorig jaar, klinkt het bij Colruyt.
Colruyt blijft voorzichtig in zijn voorspellingen voor de toekomst. “We voorzien op korte termijn geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk. We verwachten ook dat de markt sterk prijscompetitief zal blijven”, klinkt het. Voor het boekjaar 2015/16 verwacht Colruyt een resultaat dat dat van vorig jaar “minstens zal evenaren”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?