- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group lanceert Boni Selection, een nieuw huismerk dat meer dan 50 bestaande ‘psuedo-huismerken’ zal vervangen. Met de vereenvoudiging van haar aanbod gooit Colruyt haar huismerkenstrategie grondig om.
“Wij hebben meer dan 50 huismerken, dat is zo historisch gegroeid. Het is voor de klant echter niet altijd duidelijk dat het om huismerken gaat. Daarom gaan wij die merken groeperen onder de naam Boni Selection, zoals we met Everyday Selection al gedaan hebben in het verleden. Dat moet de klant meer transparantie bieden en het eenvoudiger maken om de producten te herkennen”, zegt woordvoerder Jan Derom. Het nieuwe label krijgt daarom een herkenbaar logo en verpakking.
Colruyt wil met Boni Selection de keuze voor de klant vergemakkelijken. “Ze zullen de duidelijke keuze hebben tussen nationale merken, de huismerken onder Boni Selection, en Everyday Selection, dat de laagste prijs biedt.”
De naam Boni is afkomstig van de eerste zelfstandige winkels uit de jaren ’50 en de spaarzegels van vroeger. Colruyt koos niet voor een ‘Colruyt’-merk omdat de producten ook in de Spar- en Okaywinkels verkocht zullen worden.
Groenten en fruit zijn al omgezet naar Boni Selection. Huismerken Lisa (toiletpapier), Eldorado (fruitsappen), Galaxi (melkproducten) en Belsy (koekjes) volgen de komende weken. De andere merken worden stap voor stap ondergebracht onder Boni Selection. Tegen 2015 zou de omschakeling afgerond moeten zijn. Enkele sterke merken zoals Graindor (koffie) worden mogelijk behouden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?