- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Tweede editie van prijs voor duurzame verpakkingen
Op 18 november werden voor de tweede keer de Greener Packaging Awards uitgereikt aan ondernemingen en ontwerpers die een grote inspanning hebben geleverd om de impact van hun verpakkingen op het milieu te verminderen. De grote winnaars van deze editie waren Colruyt en Procter & Gamble.
Voor de tweede editie van de Greener Packaging Award bundelde Gondola de krachten wederom met Fost Plus, en werd ook VAL-I-PAC aan boord gehaald. Nieuw dit jaar was dat zo ook industriële verpakkingen in de prijs opgenomen zijn. In totaal werden meer dan 60 kandidaturen geanalyseerd door een jury van deskundigen uit de academische en wetenschappelijke wereld, het verenigingsleven, het bedrijfsleven en de overheid. Kmo’s, grote ondernemingen, ontwerpers en studenten zijn de uitdaging aangegaan.En dit zijn de winnaars:
De grote prijs Industriële Verpakking ging naar de vaste displayrekken van Colruyt. De retailer ontwikkelde een systeem ter vervanging van kartonnen displays: vaste displayrekken. Producten worden zo in hun gewone verpakking aangeleverd en leveranciers kunnen hun promoboodschap plaatsen. Het vermijden van kartonnen displays vermindert transportschade en verbetert transport- efficiëntie. Met dit project spaart Colruyt per jaar maar liefst 77 ton karton, 26 ton plastic, en 11.000 km aan verplaatsingen uit. “Het toont ons dat kleine dingen een grote impact kunnen hebben. Niet alleen verkleint de display onze milieu-impact, hij beïnvloedt ook de hele waardeketen in de uitdaging om afval te verminderen”, zei Tony De Bock, directeur Productpromotie op de prijsuitreiking.
Procter & Gamble mocht de grote prijs Huishoudelijke Verpakking meenemen voor hun nieuwe Mr. Proper flacon. Omdat het product sterker geconcentreerd is, kon de verpakking met 50% gereduceerd? worden. Om overconsumptie te vermijden – het klassieke probleem bij geconcentreerde producten – ontwikkelde P&G ook een volledig nieuwe dop met auto-stop, die bij het gieten telkens precies één dosis vrijgeeft.Een volledig overzicht van de categorieën en hun winnaars vind je hier terug.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?