- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Sinds vorige week vinden klanten bij Colruyt en OKay aardappelen die voortkomen uit een hecht partnership tussen 16 lokale telers en Colruyt Group. Het gaat om Boni Selection Friet en Everyday Zachtkokend in zakjes van 5 kg. Dankzij die samenwerking wil Colruyt Group een constantere aardappelkwaliteit bekomen, de telers een stabiele prijs garanderen en het aardappelseizoen in België verlengen.
Het proefproject tussen 16 aardappeltelers en Colruyt Group dat vorig jaar werd opgestart, heeft de verwachtingen ingelost. “Nochtans was 2017-2018 een bijzonder moeilijk seizoen, deels door het warme weer en deels door het overaanbod. Samen zijn we erin geslaagd om het seizoen van de Belgische aardappel met een maand te verlengen, vooraleer over te schakelen op ingevoerde aardappelen. Bovendien hebben we onze negen partners-leveranciers ook een stabiele prijs kunnen garanderen”, legt Rony Neufkens, afdelingschef aankoop groenten van Colruyt Group, enthousiast uit.
Tijdens de voorbije testperiode waren de aardappelen verkrijgbaar in 78 Colruyt-winkels. Gezien de positieve resultaten besliste Colruyt Group echter om het gamma dit seizoen aan te bieden in alle Belgische vestigingen van Colruyt (239 winkels) en OKay (135 winkels), of ruim 370 winkels in totaal. Om dat mogelijk te maken, namen nog eens 7 extra telers deel aan het project.
Concreet werden de vroege aardappelen tussen maart en mei gepoot in zand/zandleemgronden in West- en Oost-Vlaanderen, terwijl dat bij de late variëteiten gebeurde in zandleem/leemgronden in Wallonië. De teelt wordt vervolgens nauwgezet opgevolgd door gespecialiseerde teeltbegeleiders, waarna de aardappelen worden aangeboden op de markt als Boni Selection Friet en Everyday Zachtkokend in zakjes van 5 kg.
Colruyt Group is de eerste Belgische distributeur die een dergelijke samenwerking met lokale aardappeltelers op touw heeft gezet. Vroeger kwamen zij haast nooit rechtstreeks in contact met de supermarktketens. In dit project daarentegen zitten de telers met Colruyt aan tafel om hun kennis te delen. Zo hebben ze samen de variëteiten geselecteerd die het best aangepast zijn aan de lokale bodemsoorten en ook kwaliteitsafspraken gemaakt. “Dit partnership is nog waardevoller gebleken nu we afgelopen zomer geconfronteerd geweest zijn met extreme droogte”, legt Rony Neufkens uit. “Door mekaar te helpen is de samenwerking er alleen maar sterker op geworden.”
In deze ‘verkorte’ keten, waar de voordelen en de risico’s fair verdeeld zijn, wil Colruyt Group bovendien vooral het vakmanschap van de Belgische aardappelkwekers in de verf zetten en hen minder afhankelijk maken van sterk schommelende prijzen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?