- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group Fine Food opent in Halle een nieuwe duurzame site voor de productie en de verpakking van smeersalades. De nieuwe site van 4.200 m2 moet de groep helpen om de verpakking van de smeersalades meer te verduurzamen.
"De gloednieuwe productiehal Fine Food Salades, gebouwd op de site Stroppen in Halle, komt er om de groei van de Colruyt- en OKay-winkels mee op te vangen en onafhankelijk te zijn in de markt", klinkt het bij de retailer. Daarnaast biedt de nieuwe productiesite ook ruimte aan vernieuwende assortimenten en innovaties. Zo speelt het bestaande aanbod van smeersalades (op basis van vlees, vis en groenten) nu ook in op nieuwe producten die beantwoorden aan de evoluerende consumentenbehoeften, zoals vegan spreads. Fine Food Salades, dat 45 mensen tewerkstelt en wekelijks ongeveer 55 ton smeersalades en sauzen produceert (te koop onder de merken Boni Selection en Everyday bij OKay en Colruyt Laagste Prijzen), wil zijn verpakkingen ook verduurzamen. “Tegen 2025 willen we alle huishoudelijke verpakkingen van de eigenmerkproducten herbruikbaar, recycleerbaar, composteerbaar of biodegradeerbaar maken. Bij de opstart van de nieuwe site werd daarom het ontwerp van de huidige smeersaladepotjes herbekeken, met het oog op het reduceren van de hoeveelheid plastic en het beperken van voedselverliezen. Dankzij de nieuwe verpakkingslijnen wordt op jaarbasis 45,5 ton plastic bespaard”, aldus de retailer. Het nieuwe design van de potjes heeft voortaan minder dikke wanden, geen seal meer maar een deksel met een kliksysteem en een aangepaste vorm om maximaal uitgelepeld te kunnen worden.
“Met de nieuwe site zetten we ons als onafhankelijke speler nog sterker in de markt. We behouden de controle over de volledige productieketen en zetten in op vernieuwende assortimenten, gezonde producten en lekkere smaken”, zegt Gunter Uyttenhove, directeur van Colruyt Group Fine Food. “Deze nieuwe site is een belangrijke investering voor Fine Food en bewijst het geloof van Colruyt Group om met eigen producten en eigen vakmanschap het verschil te maken.” Het gebouw zelf werd duurzaam gebouwd. Zo liggen er 828 zonnepanelen op het dak (bij zonnig weer goed voor een kwart van het energieverbruik van de site), is de site aangesloten op de interne waterzuivering van Fine Food en wordt ook het regenwater opgevangen en hergebruikt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?