- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt heeft met zijn halfjaarresultaten alle verwachtingen overtroffen. Niet alleen steeg de omzet met 4,6%, ook de winstmarges van de groep groeien, en de Colruyt-supermarkten haalden een marktaandeel van 26,1%.
De omzet van Colruyt Group bedroeg in het eerste halfjaar van 2013 4,252 miljard euro, een groei van 4,6%. Ook de bedrijfswinst van de groep steeg met 10,4% tot 254,7 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 176,2 miljoen euro, een stijging van 9,7% terwijl analisten volgens De Tijd daar maar een groei van 3% hadden verwacht.
Supermarkten: +4% De detailhandel blijft de grootste bron van inkomsten voor de groep. 75,6% van de omzet kwam uit de retailactiviteiten, die een omzetstijging van 4,8% tot 3,2 miljard euro laten optekenen.
De belangrijkste activiteit van de Colruyt Group blijven de Colruyt-supermarkten. Daar werpt de laagste prijzen-strategie alweer zijn vruchten af: de Belgische Colruyt winkels realiseerden in de eerste jaarhelft van 2013/14 een omzetstijging van 4% tot 2.66 miljard euro. Bovendien steeg het marktaandeel van Colruyt met 25 basispunten tot 26,1%.
De omzet van de OKay en Bio-Planet winkels groeit 12,1% tot 289,4 miljoen, vooral dankzij nieuwe winkels en klanten. Ook de non-food formules DreamLand en DreamBaby gaat met 2,1% (101,8 miljoen euro) vooruit, mede dankzij de opening van 8 nieuwe winkels.
Solucious en Spar: +5,2% Het segment van de groothandel en foodservice staat in voor 17,1% van de omzet, en ook die steeg met 5,2% tot 725 miljoen euro. De foodservice tak van de groep (het gefuseerde Solucious, en Pro à Pro in Frankrijk) groeide 6,5%. De verkoop in het groothandelssegment, dat naast de Spar Retail activiteiten ook onze leveringen aan zelfstandigen in België en Frankrijk omvat, steeg met 3,3%. Zelfs de overige activiteiten (vooral de DATS24-tankstations) groeiden 1,3%. Al werd de omzetgroei hier uitgewist door de prijzenslag aan de pomp, volgens Colruyt. Verwachtingen voorzichtigOndanks een sterk halfjaar over de hele lijn, blijft Colruyt voorzichtig in zijn prognose. “Wij verwachten dat het dalende bestedingspatroon van de consument en de verdere toename van de concurrentiële druk er toe zal leiden dat de resultaatsgroei van het eerste semester niet zal behouden blijven in de tweede helft van het boekjaar.” De groep verwacht daarom resultaten in de lijn van de 353,7 miljoen euro winst van vorig boekjaar. “Colruyt Group zal consistent en onverminderd verder investeren in haar lange termijn strategie”, klinkt het ten slotte.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?