- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Google is, net zoals de afgelopen drie jaar, weer het meest invloedrijkste merk van België. Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau Ipsos. Ook het winnaarspodium ziet er overigens vrijwel hetzelfde uit, alleen hopt Facebook dit jaar net over retailgroep Colruyt naar de tweede plaats.
Het MIB-onderzoek (Most Influential Brands) van Ipsos is ondertussen aan zijn derde editie toe en wordt, naast België, in 20 landen uitgevoerd. In België werd in een representatieve steekproef bij zo’n 2500 personen gepolst naar de invloed van in totaal 140 merken op basis van vijf sleuteldimensies: vertrouwen, engagement, vooruitstrevendheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en algemene aanwezigheid. Deze dimensies bepalen en definiëren de invloed van het merk en leidde tot deze top 10 van meest invloedrijke merken in België voor 2016:
Colruyt
Telenet
Microsoft
Ikea
Apple
YouTube
Aldi
Coca-Cola
Bij de retailers maken Colruyt, Aldi en Lidl de top 3 uit. Sterkste klimmer in de lijst is echter Albert Heijn, dat van 102 naar 70 steeg. “Albert Heijn wordt door de Belgische, en dan vooral de Vlaamse, consument beschouwd als een vooruitstrevend en vernieuwend merk”, aldus Ipsos. Delhaize werd dit jaar zo’n negen plaatsen hoger geranglijst tegenover vorige editie (van 24 naar 15).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?