- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische consument beschouwt Colruyt als het meest betekenisvolle merk in zijn leven. De retailer wordt gevolgd door Google en Côte d'Or. Dat blijkt uit een onderzoek van reclame- en PR-bedrijf Havas.
Voor zijn jaarlijkse "Meaningfull Brands"-rapport ondervroeg Havas tussen mei en augustus 2016 wereldwijd 300.000 consumenten naar hun perceptie van merken. In totaal werden 1.500 merken uit 15 verschillende industriën en 33 landen geanalyseerd.
Maar wat is "betekenisvol"? Volgens Havas is een betekenisvol merk één dat bepaald wordt door zijn positieve impact op het algemene en individuele welzijn, en ook functionele voordelen heeft voor de consument. Uit het onderzoek blijkt immers dat consumenten vooral verwachten van een merk dat het hun levenskwaliteit en welzijn verbetert.
Een eerste opvallende conclusie uit het onderzoek is dat slechts 32% van de Belgen vertrouwen heeft in merken, terwijl dat cijfer wereldwijd gemiddeld 57% bedraagt. 66% van de Belgen zou het ook niet erg vinden als alle merken plots zouden verdwijnen, al is dat veel minder dan in andere landen. Wereldwijd zegt namelijk 74% dat ze de merken die ze dagelijks gebruiken niet zouden missen. 60% omschrijft de inhoud die merken produceren als arm, niet-pertinent en ontbrekend. De meerderheid (84%) van de consumenten verwacht juist vermakelijke content die een verhaal vertelt, of oplossingen of ervaringen biedt.
Op internationaal niveau, zijn de meest betekenisvolle merken volgens consumenten doorgaans tech-bedrijven zoals Google, PayPal, WhatsApp en YouTube. De wereldwijde top 10 wordt aangevuld door Samsung, Mercedes Benz, Nivea, Microsoft, Ikea en Lego. In termen van sectoren, zijn vooral toerisme, retail en voeding populair.
In België ziet de top 10 er wat anders uit. Hoewel ook bij ons Samsung en YouTube aanwezig zijn, wordt de hitlijst gedomineerd door retailers. Niet alleen staat Colruyt op één, in totaal zijn 11 van de 30 meest betekenisvolle merken retailers (Decathlon, Ikea, Lidl, Aldi, Delhaize, Carrefour, Albert Heijn, C&A, Media Markt en Vanden Borre).
1. Colruyt
2. Google
3. Côte d’Or
4. Decathlon
5. Ikea
6. Nivea
7. Samsung
8. YouTube
9. Tiense Suiker
10. Carglass
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?