- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Commercieel directeur Jean-Pierre Roelands geeft essentie weer 'Een win-win-win situatie: Zowel voor de klant, onze leveranciers als wijzelf.'
De gepersonaliseerde folders bieden de volgende vordelen:1. Sneller en efficiënter een zicht krijgen op de lopende promoties die interessant zijn de klant2. Voor de leveranciers is het interessant omdat ze met hun promoties voortaan doelgerichter een geïnteresseerd publiek kunnen aanspreken.3. Voor Colruyt: 'Als klanten het gevoel hebben dat ze beter kunnen profiteren van promoties en de leveranciers zien dat hun acties meer respons krijgen, dan speelt is dat goed voor ons', zegt Roelands. Bovendien bespaart de groep Colruyt (Druco)drastisch op papier-, druk- en portkosten. De nieuwe folders tellen 8 en niet meer 24 pagina's dus in 2010, 665 miljoen pagina's minder', becijfert Roelands. Anderzijds is er wel een investering van 2 miljoen euro in een aangepaste drukmachine en het arbeidsintensiever maken van de folderverwerking. 'Maar we schatten toch dat er een snel terugverdieneffect moet zijn omdat we een flinke verhoging van de respons verwachten', zegt Roelands. Gemiddeld doet een gebruiker van een Extra-kaart zo'n 2,5 à 3 procent voordeel op zijn aankopen. Dat percentage moet volgens Roelands door de gerichtere aanpak stijgen. Vandaag zijn er in België 2,88 miljoen houders van een Extra-kaart (een systeem waarmee klanten aan de kassa recht krijgen op alle geldende kortingen van dat moment), zowat een miljoen meer dan anderhalf jaar geleden. 'Die 2,88 miljoen komt overeen met ongeveer de helft van alle Belgische gezinnen', zegt Roelands. 'En daarvan heeft 86 procent zijn kaart in het voorbije jaar gebruikt. De aankopen die met een Extra-kaart zijn gedaan vertegenwoordigen 70 procent van de omzet.''Het personaliseren van de folders kan je vergelijken met de komst van de barcodes destijds', zegt algemeen directeur Luc Rogge. 'Op zich is alles al aanwezig om het nieuwe systeem in te passen. Iedereen heeft de voorbije tien jaar al geïnvesteerd in het analyseren van klantengegevens. Het is alleen een kwestie om nu een stap verder te gaan in wat je ermee kan doen. En dat kan dankzij de nieuwe technologie van onze drukmachine.' Colruyt is met zijn aanpak naar eigen zeggen een pionier in Europa. 'Het Britse Tesco heeft in zekere zin wel een vergelijkbaar systeem, maar past dat op veel kleinere schaal toe', klinkt het bij de groep, die meteen benadrukt dat het personaliseren van de folders zo is opgezet dat de privacy en de anonimiteit van de klanten niet geschonden wordt.Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?