Bij onze zuiderburen zijn drives al enige tijd een issue in de retailwereld, en eind 2013 waaide de koorts over naar ons land. Carrefour startte nog net in poleposition met drive.be, een formule naar Frans model. Dit betekent dat de klant zich gewoon moet aanmelden om de koopwaar die hij online besteld heeft af te halen, zonder dat hij daarvoor nog één stap in de winkel moet zetten. Hoewel de eerste drive.be-afhaalpunten allemaal gevestigd zijn naast bestaande verkooppunten, sluit de keten zeker niet uit dat daar op termijn stand-alones bijkomen, die volkomen autonoom functioneren. Dit is trouwens ook het uitgangspunt van de Wink-formule, die door de groep louis delhaize bedacht werd. Volgens drivewatcher Olivier Dauvers, is de solodrive dan ook inderdaad de meest efficiënte format.
De vraag rees dus meteen wat de concurrentie hier tegenin ging brengen. Iedereen wist dat Intermarché iets aan het voorbereiden was, maar niemand had enig idee wat Colruyt ging doen. De Halse retailer blijft investeren in zijn Collect&Go-service, zoals die al in 139 winkels bestaat. Afgelopen november nog werd bekendgemaakt dat er in Erpe-Mere een tweede distributiecentrum komt van 9000 m2, waar vanaf het najaar van 2014 zo’n tweehonderd mensen dagelijks bestellingen zullen klaarmaken. Doordat de voorbereiding in een centraal pakhuis wordt mogelijk gemaakt in plaats van via picking in de winkel, staat het Colruyt vrij om over te schakelen van een afhaalformule in de winkel, zoals dat vandaag gebeurt, naar een drive naast het verkooppunt of zelfs een stand-alone. Zolang de gekozen format maar beantwoordt aan de prioriteiten van de keten: een efficiënt beheer en een goede controle van de kosten. Bij Colruyt staan ze er dan ook om bekend dat ze niet over één nacht ijs gaan, maar elke vernieuwing zorgvuldig uittesten. Zo werd, vooraleer die in Halle aan het publiek werd voorgesteld, een prototype van de nieuwe generatie winkels van het Colruyt-concept eerst volledig op ware grootte nagebouwd in de pakhuizen van het hoofdkwartier. Het is dan ook meer dan waarschijnlijk dat de drive die aanleunt bij de nieuwe winkel die op 22 januari werd ingehuldigd in Sint-Niklaas, een soortgelijke test is. Waar de klanten die van de Collect&Go-formule gebruikmaken in Halle al beschikken over een op zichzelf staand afhaalpunt, moeten ze in Sint-Niklaas zelfs hun auto niet meer verlaten.
Een ‘proefproject’ dat af is
De nieuwe Colruyt is gelegen in het zuidoosten van de agglomeratie, in de Smisstraat 109. De klanten moeten dus niet langer de hele stad door tot bij het verkooppunt in de Nijverheidsstraat. De Halse keten wil zo zijn marktaandeel in het Waasland versterken en speelt daarbij twee belangrijke troeven uit. De eerste is de nabijheid van een belangrijke invalsweg, de N70, en van het Waasland Shopping Center, waar een Delhaize gevestigd is. De tweede het Collect&Go-afhaalpunt, een nieuw gegeven in de geschiedenis van Colruyt. De klanten geven hun bestelling door via het web of via een app op hun smartphone. Daarna trekken ze naar de zuilen die voorzien zijn voor de afhaling. Ze identificeren zich, een medewerker van Colruyt brengt vervolgens de aankopen en ze betalen elektronisch. Die nieuwe dienst is een “groot succes”, vertrouwt een medewerker van de winkel ons toe, en trekt vooral tweeverdieners aan.
Colruyt beschrijft het systeem zelf als een “drive thru”, maar die benaming is duidelijk nog niet definitief want ze wordt nergens gebruikt in Sint-Niklaas. Officieel gaat het nog steeds om een “Collect&Go-afhaalpunt”. Dat het concept nog geen naam kreeg geeft duidelijk aan dat het om een pilootproject gaat. De afwerking is echter perfect in orde en het is duidelijk dat Colruyt grootse plannen heeft met de formule en een deel van de koek wil op de drivemarkt, die in België nog in de kinderschoenen staat. We zijn dan ook meer dan benieuwd hoe Colruyt deze nieuwe format in zijn eigen ondernemingscultuur gaat inpassen.