Foodbag
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Foodbag
Colruyt Group wil zijn positie op de e-commercemarkt versterken en neemt een belang van 41,36% in maaltijdboxenspecialist Smartmat (Foodbag, 15gram, Rayon). Dit komt bovenop het belang dat Korys, de investeringsmaatschappij van de familie Colruyt, al in handen heeft.
Colruyt Group krijgt 41,36% van de aandelen van Smartmat in handen door de overname van aandelen van de oprichters en van Korys, dat al sinds 2016 een participatie had in het bedrijf. Colruyt Group en Korys hebben nu elk 41,36% van de aandelen, de oprichters behouden het overblijvende deel. Met deze investering wil Colruyt Group zijn aanbod in de Belgische online voedingsmarkt verder uitbreiden. “Het samengaan met een dynamisch groeibedrijf als Smartmat is een nieuwe belangrijke stap voor Colruyt Group om verder te groeien in het aanbieden van gemakkelijkheidsoplossingen aan onze klanten. Het laat ons toe ons productaanbod verder te vervolledigen én te groeien in thuisleveringen", verklaart Tom De Prater, verantwoordelijke e-Commerce food bij Colruyt Group. "Met dit nieuwe partnership bouwen we ons productaanbod in online verder uit via de markt van maaltijdboxen én gaan we verdere stappen zetten in de ontwikkeling van duurzame aanhuislevering van online boodschappen.” Colruyt Group en Smartmat willen ook kennis uitwisselen op het gebied van logistiek, distributie, enzovoort om de (kosten)efficiëntie van de onlinedienstverlening te verbeteren.
Smartmat, dat in 2011 werd opgericht, is een belangrijke Belgische speler in de online voedingsmarkt. De onderneming is vooral gespecialiseerd in de samenstelling en levering van maaltijdboxen onder de merknamen Foodbag en 15gram. Daarnaast lanceerde het op 24 januari zijn nieuwste concept: Rayon, een online supermarkt met thuislevering in heel België. “Voor ons is de toetreding van Colruyt Group in ons kapitaal een logische stap: met de verankering van ons partnership zullen we onze bestaande relatie nog meer kunnen uitbreiden en versterken”, reageert Stéphane Ronse, algemeen directeur van Smartmat. “We gaan nu de complementariteit met bestaande producten en diensten verder onderzoeken en uitdiepen. Voor ons biedt dit erg veel interessante en mooie opportuniteiten.” Colruyt Group en Smartmat werken al sinds 2019 samen. Zo zijn de “One Meal Box" van Foodbag te koop bij de OKay-filialen en in een aantal Collect&Go afhaalpunten kunnen maaltijdboxen van Foodbag afgehaald worden.
Colruyt Group telde zo’n 26 à 28 miljoen euro neer voor de aandelen. Het verwacht dat deze transactie geen materiële impact zal hebben op het nettoresultaat van het boekjaar 2021/22 en van volgend boekjaar. Colruyt neemt zo een bedrijf over waarvan het model de laatste jaren interessant en vooral winstgevend lijkt te zijn geworden. Nadat 2019 werd afgesloten met een verlies van iets meer dan een miljoen euro, sloot Smartmat 2020 af met een winst van ongeveer 1,3 miljoen euro. De resultaten voor 2021 zullen uitwijzen of het bedrijf erin geslaagd is mee te surfen op de golf van online voedselconsumptie.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?