- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Colruyt moet zich voor de correctionele rechtbank van Brussel verantwoorden. De retailer wordt beschuldigd van inbreuken op het verbod op tabaksreclame.
Uit een onderzoek van de dienst Volksgezondheid blijkt dat tabaksproducten onder de prijs op de zegel verkocht werden. Colruyt geeft kortingen op de producten, zeker wanneer ze in grotere volumes worden gekocht.Jeugdbewegingen kunnen daar nog een extra korting bovenop krijgen. Tijdens de zomermaanden krijgen zij 3 procent prijsvermindering, een ‘kampkorting’ die ook op tabaksproducten zou gelden.
Colruyt geeft toe dat de algemene korting ook op tabak werd toegekend, maar dat dit sinds de zomer van 2011 niet meer het geval is. Op verzoek van de FOD Volksgezondheid en op basis van ethische overwegingen heeft Colruyt naar eigen zeggen de korting op tabak afgeschaft. De groep benadrukt ook dat ze geen reclame maakten voor de rookwaren. Ook tijdens onderhandelingen met Volksgezondheid zou Colruyt volgehouden hebben niet in de fout te gaan. De retailer wijst op de Europese regelgeving, die aan lidstaten verbiedt om mininumverkoopprijzen op te leggen. Volgende week komt de zaak voor. Als Colruyt veroordeeld wordt, riskeert de keten en boete van 600.000 euro. Tegen Aldi en Makro liepen ook onderzoeken en werden gelijkaardige klachten neergelegd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?