- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Black Friday en Cyber Monday zijn definitief in België doorgebroken. Dat blijkt uit de reacties die Comeos heeft verzameld bij de handelaars. Sommige handelszaken noteerden een omzetstijging van maar liefst 80% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Volgens Comeos hebben er dit jaar veel meer winkels en handelaars deelgenomen aan de speciale verkoopdagen die vanuit de Verenigde Staten zijn overgewaaid. Waar Black Friday en Cyber Monday in Amerika al langer een begrip zijn, was de belangstelling hier tot dit jaar eerder beperkt.
Dit jaar was dat helemaal anders, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos: “We hebben vastgesteld dat de handelaars die hebben deelgenomen aan de actie, een spectaculair verkoopweekend achter de rug hebben en we hebben ook gezien dat de stijging verspreid zit over alle sectoren.”
Electrozaken hebben een omzetstijging van 50% gekend ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sommige fashionketens zagen een stijging van 80%, interieurwinkels noteerden vrijdag tot en met zondag zelfs een verdubbeling van de verkoop.
Met de start van Black Friday registreerde Worldline vorige vrijdag maar liefst 6,3 miljoen kaartbetalingen, waarvan 1 miljoen na 18u30. De vorige Black Friday was goed voor ruim 5 miljoen kaartbetalingen.
De pure onlinespelers hebben een schitterend weekend achter de rug met stijgingen die voorheen enkel op feestdagen merkbaar waren. De toevloed van bezoekers online was in België zodanig groot dat bepaalde webshops zondagavond trager geladen werden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?