De strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: Comeos, de federatie voor handel en diensten, roept handelaars op om voor 10 juni hun kandidatuur in te dienen. Dit jaar komt er een extra stap in de selectieprocedure en krijgen de kandidaten de kans om hun concept de pitchen. “Voor een juistere en meer doordachte keuze”, aldus juryvoorzitter Gino Van Ossel.

Vorig jaar ging The Belgian Chocolate House met het felbegeerde beeldje aan de haal. Etienne Defour, Strategic Business Development Director, was dan ook ontzettend trots op de prestigeprijs: “Het is een prachtige erkenning voor onze interne teams, onze partnermerken en onze architecten. De respons in de media was overweldigend.” Voor het personeel van het winnende concept zorgt de prijs dan weer voor een geweldige boost om door te zetten en het concept verder uit te rollen.

Carrefour Mons Les Grand Prés (Winkelconcept van het jaar 2016) is nog steeds onder de indruk van de impact van de prijs. “Naast de extra media-aandacht die de prijs duidelijk met zich meebrengt, houdt de Mercuriusprijs vooral in dat retailexperten jouw winkelconcept tot beste van het jaar verkiezen”, aldus woordvoerder Baptiste van Outryve.

Jury met bekende retailexperts

Het winkelconcept wordt gekozen door zeven bekende retailexperts. Gino Van Ossel, Professor Retail en Trade Marketing bij Vlerick Business School, leidt als juryvoorzitter alles in goede banen.

Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme), Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt en Retail Design Lab) en Benjamin Wayens (ULB, Geomarketing en Bedrijfslocalisaties) analyseren de concepten vanuit academisch perspectief. Ook Stefan Van Rompaey (Hoofdredacteur RetailDetail) en Silvie Vanhout (Managing Partner The Retail Academy, Gondola Group) gaan mee op zoek naar het beste winkelconcept van het jaar. Er werd bovendien één nieuw lid toegevoegd aan de jury: shoppingexperte Isabelle Gérard, Owner Carré Associates.

Een aangepaste procedure

Winkelconcepten kunnen tot 10 juni hun voorstel indienen. Na een selectie van 10 laureaten, gaan de juryleden “mysteryshoppen”.  In september krijgen de laureaten de kans om hun concept te pitchen voor de professionele jury: een nieuwe stap in de procedure waarbij de kandidaten in dialoog gaan met de experten. “Hierdoor kunnen we een juistere en meer doordachte keuze maken”, verklaart juryvoorzitter Gino Van Ossel. “De juryleden kunnen bijkomende vragen stellen, maar ook de kandidaten kunnen een aantal zaken toelichten die misschien anders onopgemerkt waren gebleven.”

Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 10 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be. Op 7 november volgt dan de uitreiking van de felbegeerde Mercuriustrofee.