- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
In het eerste kwartaal van 2019 groeide het verkeer naar de e-commercesites van retailers amper. Tegelijkertijd blijft de bezoekduur van de e-shopper afnemen. Toch steeg de verkoop, vooral omdat de consumenten meer uitgeven tijdens hun bezoek. Met dank aan de artificiële intelligentie die retailers steeds vaker inzetten.
Dat zegt CRM-specialist Salesforce op basis van een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten over de hele wereld, met een focus op een aantal belangrijke markten zoals de VS, het VK, Duitsland, Frankrijk, Spanje, de Scandinavische landen en Australië.
Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce blijkt dat het verkeer naar e-commercesites van retailers minder sterk groeide dan normaal. In tegenstelling tot de verkeersgroei van 10% die Salesforce tijdens het vakantieseizoen van 2018 nog waarnam, steeg het online verkeer in het eerste kwartaal met slechts 2%.
De digitale omzet in het eerste kwartaal van dit jaar groeide 12% jaar-op-jaar, omdat consumenten per bezoek 10% meer uitgaven. Sterker nog, de belangrijkste reden voor de groei van de digitale handel was een hogere winkelbesteding.
Tegelijkertijd nam de gemiddelde bezoekduur met meer dan 30% af, van gemiddeld 6 minuten en 30 seconden in 2014 naar 4 minuten en 12 seconden in 2019.
Volgens Nick Botter, Industry CTO Retail EMEA bij Salesforce, was de toegenomen ‘shopper spend’ te danken aan artificiële intelligentie (AI). “Klanten hebben steeds minder tijd en zijn snel afgeleid. Reden te meer voor retailers om hun website te optimaliseren zodat mensen sneller vinden wat ze zoeken. De inhoud die je weergeeft moet meteen de juiste zijn. AI maakt dit mogelijk”, zegt hij.
Niet toevallig citeert Booter de AI-aangedreven productaanbevelingen van Salesforce Einstein als succesfactor. Dat is een systeem waarbij de gegevens uit het CRM met AI geanalyseerd worden om het aankoopgedrag te voorspellen en productaanbevelingen te maken. Volgens hem kwam 16% van de klanten wereldwijd in aanraking kwam met deze aanbevelingen. Degenen die ze opvolgden, besteedden 26% meer.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?