- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Vorig jaar haalde Coolblue een omzet van 555 miljoen euro. Dat is ruim 10% boven het streefdoel van een half miljard dat het Nederlandse omnichannel-retailer zich had gesteld. Ook dit jaar wordt een forse groei verwacht, o.a. dankzij twee nieuwe winkels die mogelijk allebei in België worden geopend.
De omzet van 2015 lag 54% hoger dan de 360 miljoen die in 2014 werd gehaald. Volgens Pieter Zwart, topman van de groep, die zowel 330 gespecialiseerde webshops als zeven fysieke winkels in België en Nederland omvat, is de groei van vorig jaar vooral te danken aan nieuwe klanten en de bestaande klanten die vaker terugkwamen. Ook de uitbreiding van het assortiment, die mogelijk werd dankzij de opening medio vorig jaar van een gloednieuw distributiecentrum in Tilburg, droeg bij tot de omzetgroei. Tevens speelde een uitstekend jaareinde mee: in de aanloop van kerst brak Coolblue al zijn verkooprecords en boekte het sommige dagen tot 76% meer omzet.
Zwart heeft zijn vooropgestelde omzet voor 2015 ruim gehaald, wat zijn objectief voor 2018 realistisch maakt. Tegen dan wil hij de omzet verdubbelen tot 1 miljard euro. Dit najaar vertelde Zwart aan Gondola dat dit streefdoel zelfs niet ambitieus is, omdat dat 26% jaarlijkse groei volstaat om dit resultaat te halen. Toen zal hij nog aan een year-to-date groei van 44%. Die is tegen het jaareinde dus zelfs gegroeid tot ruim 50%.
Hoe hij tegen 2018 de groei wil bestendigen op een markt die in de Benelux stilaan matuur begint te worden, zegt Zwart niet. Wel dat er dit jaar nieuwe projecten op stapel staan. Hiervoor zijn 1.000 nieuwe medewerkers nodig. Vorig jaar nam het aantal jobs toe met 578 tot meer dan 1.500. Alleen al in januari gingen 80 nieuwe werknemers aan de slag in Nederland en België.
Die 1.000 bijkomende jobs zullen niet alleen in de distributiecentra in Nederland gecreëerd worden, maar ook in de Nederlandse en Belgische klantendiensten… en in de fysieke winkels. Deze zijn gelegen in Nederland (Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Utrecht en Amsterdam) en in België (Wilrijk en Lochristi).
Dat aantal wordt dit jaar uitgebreid. Coolblue wil in 2016 ‘minstens twee’ extra fysieke winkelpunten openen. Eerder gaf het bedrijf al aan op zoek te zijn naar winkelpanden in de buurt van Hasselt en op de as Leuven-Zaventem. Daar het over ‘minstens twee’ nieuwe winkels spreekt, bestaat de kans dat er in België twee nieuwe winkels worden geopend en mogelijks nog een of meer in Nederland.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?