De Belgische chipsfabrikant Croky heeft een recordjaar achter de rug. Voor het eerst rolden meer dan 85 miljoen zakjes van de band, en het merk mikt al op een volgende mijlpaal: 100 miljoen zakjes. Directeur Wim Gallet licht de resultaten en ambities toe. 

Smaak en kraak als handelsmerk

“Onze groei komt van klassiekers die alsmaar populairder worden, maar ook van goed performerende innovaties”, vertelt Wim Gallet. “We lanceren ook dit jaar twaalf nieuwe producten, stuk voor stuk met de typische Croky-kenmerken: een intense smaak en een goede kraak. Net nu andere merken hun smaakintensiteit verlaagd hebben, blijven wij trouw aan onze gekende intense smaken.” Om het publiek te laten kennismaken met het brede assortiment, zet Croky sterk in op communicatie, activatie en sampling. “Als je een goed product hebt zoals het onze, moet je de mensen ermee laten kennis maken.”

Croky
©

Croky

Van klassiek tot avontuurlijk

Belgen eten graag chips en de populariteit van de snack blijft toenemen, vooral in de leeftijdsgroep tussen 15 en 25 jaar. Twee redenen: nog meer smaakvarianten en een laagdrempelige prijs. Tegen de trend van krimpflatie in verhoogt Croky zelfs de inhoud van enkele grootverpakkingen van 175 naar 200 gram. Maar in welke chips zetten we het liefst onze tanden? “Die met paprika en bolognese, twee onbetwiste Croky-klassiekers. Nieuwe introducties zoals de Explosions-reeks, met intense smaken als Thai Curry en Salt & Pepper, doen het ook uitstekend. Daarnaast winnen we marktaandeel met snacks zoals Rings, Patatas Fritas en Tubes.”

Grenzeloze ambities

De ambities reiken verder dan België: in Nederland en Frankrijk noteert het merk een dubbelcijferige groei. Om die expansie te ondersteunen, breidt Roger & Roger het machinepark uit en investeert het in innovatie, logistiek en promotie. Goed voor extra werkgelegenheid. “We werken al met een divers team uit Vlaanderen, Wallonië en Noord-Frankrijk, en we verwelkomen mensen met ambitie die de handen uit de mouwen steken. Bij Croky krijgen ze ruimte voor initiatief, creativiteit en zelfstandigheid.” Het bedrijf versterkt zijn marktpositie met een nationale campagne op tv en digitale media. Ook het sponsorcontract met de Beker van België in het voetbal werd verlengd tot 2028.

Croky werd in 1966 opgericht door de West-Vlaamse familie Huyge in de Belgische grensgemeente Nieuwkerke, het epicentrum van de aardappelteelt. Na enkele jaren onder Britse vleugels, kwam het merk in 2004 weer volledig in Belgische handen dankzij familiebedrijf Roger & Roger. 

Leuk weetje: de merknaam is een eerbetoon aan de papegaai van de oprichters. De mascotte is uitgegroeid tot een icoon, net zoals het Belgische merk zelf. 

Contact

Wim Gallet, Chief Croky Officer
Wim.Gallet@rogerandroger.com
056 84 00 30