- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Bedrijven uit de retailsector kregen in 2015 bijna drie keer zo veel cyberaanvallen te verduren als die in de financiële sector, die vorig jaar nog de lijst met cyberaanvallen aanvoerde. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek in het jaarlijkse Global Threat Intelligence Report van NTT. “Cybercriminelen hebben hun focus verlegd van traditionele financiële markten naar de retailsector”, klinkt het.
De retailsector bekleedde dit jaar de eerste plaats in de lijst van alle beveiligingsaanvallen in alle sectoren, met net geen 11%. Daarmee stootte de retailbedrijven daarmee de financiële sector van de troon, die is teruggevallen naar de veertiende plaats op de ranglijst.
In beide sectoren worden grote volumes persoonlijke informatie en kredietkaartgegevens verwerkt. Cybercriminelen die toegang weten te krijgen tot deze organisaties kunnen gevoelige gegevens, zoals kredietkaartnummers, verhandelen op de zwarte markt en zo grof geld verdienen.
“Bedrijven uit de retailsector worden een steeds aantrekkelijker doelwit, omdat zij vaak grote volumes persoonlijke informatie verwerken, waaronder ook kredietkaartgegevens, in sterk gedistribueerde omgevingen met vele eindpunten en toestellen in tal van verkooppunten. Zulke diverse omgevingen zijn moeilijker te beschermen”, licht Alain Dumont (Business Development Manager Security bij Dimension Data België) toe.
Het jaarlijkse Global Threat Intelligence Report van NTT omvat bedreigingen van de veiligheid die in de loop van 2015 werden vastgesteld bij 8000 klanten van de beveiligingsbedrijven in de NTT Group, (Dimension Data, Solutionary, NTT Com Security, NTT R&D en NTT Innovation Institute). Dit jaar zijn de gegevens gebaseerd op 3,5 biljoen beveiligingslogs en 6,2 miljard aanvallen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?