- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Steeds meer winkels verkiezen afgesloten koelvakken voor verse voeding om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Danone speelt hier op in met een nieuwe technologie waarbij een doorzichtig scherm tussen de dubbele beglazing van deuren voor koelvakken wordt geplaatst. Op deze manier kan op een innoverende manier gecommuniceerd worden met de klant. Supermarktketens kunnen deze deuren installeren om hun koelvakken af te sluiten en energieverlies in te perken. Dat melden onze collega's van LSA.
Elke boodschap die op de deur verschijnt zal slechts enkele tientallen seconden zichtbaar zijn. Enerzijds spelen ze een informatieve rol en hebben ze als doel de klant productinformatie te verlenen, anderzijds zullen er ook aangepaste reclamefilmpjes verschijnen van bijvoorbeeld een potje yoghurt dat ongeduldig op de deur klopt. Op die manier probeert Danone het koopgedrag van haar klanten te beïnvloeden en impulsieve aankopen aan te moedigen.
Op de koop toe kunnen de deuren geleverd worden in verschillende formaten, zodat ze in zowat alle afgesloten koelvakken geplaatst kunnen worden. Ze zijn verbonden met de server van de winkel of een wifi netwerk, en zijn op afstand bestuurbaar. Op die manier kan de boodschappen eenvoudig worden aangepast.
Momenteel test Danone haar nieuwe technologie in twee vestigingen van supermarktketen Carrefour: in Saint Geneviève-des-Bois en in Villeneuve-la-Garenne (Carrefour opent dit jaar nog “hypermarkt van de toekomst” in België). Vanaf september start een testfase in supermarkten van Monoprix en Leclerc.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?