- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het laatste kwartaal van 2015 was niet denderend. De index daalde namelijk met 1,3%. Dat is wat het trimestrieel rapport van GfK Retail and Technology aangeeft.
We noteren een opmerkelijke daling van 2,4% in IT en Office Equipment en een daling van 3,1% in de mode-industrie wegens het warme weer van het laatste kwartaal van 2015. Ook de boekenmarkt zakt met 5,3% gedurende Q4 maar als men naar het volledige jaar kijkt, is deze sector wel stabiel. Home Improvement rond Q4 af met een daling van 1,1%. Enkel productgroepen als LED-lampen en isolatie kennen een sterke groei.
Gelukkig is er niet enkel slecht nieuws. De sterke daling van Consumer Electronics, gemeten gedurende de eerste drie kwartalen, vertraagt in de loop van Q4 dankzij straffe promoties van Belgische operatoren op de flat screen televisies (-1,7%). Opmerkelijk groeit de Media & Entertainment wereld met 1,1% tijdens het laatste kwartaal. Vooral de verkoop van spelconsoles doet het goed gedurende de kerstperiode.
Ook al daalt de verkoop van smartphones opnieuw, de Telecomsector blijft groeien (+2,5%). De Health & Fitness Trackers, Smartwatches en Wrist Sport Computers waren populaire kerstcadeaus.
Mensen blijven ook veel kleine huishoudapparaten kopen (+1,4%). Ondanks dat de groei ervan vertraagt, blijft GfK sterke resultaten verzamelen wat productgroepen als strijkijzers en stofzuigers betreft.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?