Koffiebranderij ROM
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Koffiebranderij ROM
#1 Naast enkele grote namen uit de koffiesector, zoals Rombouts en Charles Liégeois, telt België nog een veertigtal andere koffiebranderijen. Sommige daarvan zijn actief op een meer lokale markt, andere in een nichemarkt. We stellen hier graag vier Belgische bedrijven aan u voor die mee instaan voor de revival van het zwarte goud, van de aankoop van de koffiebonen tot het branden ervan. Beginnen doen we met Koffiebranderij ROM.
Koffiebranderij ROM uit Boortmeerbeek is een traditioneel Belgisch streekmerk. De onderneming werd in 1967 gesticht als familiebedrijf, maar kende vorig jaar een belangrijke koerswijziging met de komst van Laurens Van Hoorebeke. “Koffiebranderij ROM werd opgericht door Maria Rom en werd daarna geleid door haar dochter, Lutgarde Paeps”, vertelt hij. “Omdat Lutgarde geen kinderen had, kreeg een groep investeerders de kans om het bedrijf over te nemen en ben ik aangetreden als CEO. We wilden graag de naam ROM behouden, omdat de onderneming in de regio Leuven een goede reputatie had en nog altijd heeft. Dat imago van kwaliteit en service wilden we behouden, maar tegelijk wilden we toch een nieuwe wind laten waaien, onder meer door middel van technologie en digitalisering.”
Hoewel het bedrijf aanwezig is in een twintigtal supermarkten, waaronder Delhaize, Carrefour en Spar, legt Koffiebranderij ROM zich vooral toe op de verkoop aan de horeca. “Onze omzet, die vorig jaar bijna drie miljoen euro bedroeg (het bedrijf telt tien werknemers, n.v.d.r.) komt voor 50% uit de horeca-activiteit, voor 30% uit onze diensten voor ondernemingen en voor 20% uit verkoop aan particulieren. Na een moeilijke periode tijdens de gezondheidscrisis halen we nu weer ongeveer het niveau van voor de crisis.” Zoals Laurens Van Hoorebeke uitlegt, onderscheidt Koffiebranderij ROM zich door zijn kwaliteitskoffie, met een tiental recepten die bijna allemaal uitsluitend worden bereid op basis van arabica. Het handelsmerk van ROM is heel zeker zijn oranje logo, maar ook zijn verschillende diensten. Naast een fysieke winkel in Boortmeerbeek, de online verkoop, een bestelwagen voor speciale evenementen en natuurlijk de verkoop aan bedrijven en horecazaken, zorgt ROM ook voor het plaatsen van koffiemachines. “De kwaliteit van onze producten is belangrijk, maar ik denk zeker dat wij ons ook onderscheiden door onze doeltreffende service”, vervolgt Laurens Van Hoorebeke. “Bij herstellingen proberen we bijvoorbeeld kort op de bal te spelen en snel een oplossing te zoeken.” En hoe ziet hij de toekomst van de markt in de komende maanden? “Het valt niet te ontkennen dat er een zekere mate van concurrentie is. De consument heeft niet alleen veel keuze, maar is ook nog altijd heel prijsgevoelig. Wij vertrouwen op onze partner Efico, die ons bonen van een goede kwaliteit levert.”
Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?