De vijfde editie van de Pentawards heeft plaatsgevonden in New York. Daar werden de winaars gekozen uit maar liefst 1000 inzendingen uit 51 verschillende landen. Deze wedstrijd beloont de beste verpakkingsideeën van FMCG-producten. 50% van de inschrijvingen kwamen van de vier belangrijkste markten: de Verenigde staten van Amerika, Frankrijk, Japan en Groot-Brittannië. De meeste originele creaties kwamen echter uit de groeilanden China, Brazilië en Korea. Maar genoeg gezeverd: “and the winners are...”

Diamond Pentaward, Best of the Show 2011:

Deze flessen voor mineraalwater Ramlösa (Carlsberg), uitgewerkt door het agenschap NINE (Sweden):

Platinum Pentawards (de beste verpakkingen in de 5 grootste categorieën):

Categorie Dranken: dBod (Nederland), voor de Heineken STR bottle, een fles vervaardigd uit aluminium die ‘s nachts reageert op UV-licht.

Categorie Food: Cowan (Groot-Brittannië), voor de verpakkingen van Panda Liquorice.

Categorie Body: Kempertrautmann gmbh (Duitsland), voor Görtz 17, Converse, Shoelace Box

Categorie Other Markets: Stocks Taylor Benson (Groot-Brittannië) voor het gamma detergenten van Morrisons.

Categorie Luxe: Harry AllenDesign (Verenigde staten van Amerika) voor het parfumflacon Bang van Marc Jacobs.

Gold Pentawards:

Categorie Dranken Water: R2H (UK) Ltd voor Seryab

Categorie Dranken Soft Drinks & Juices: Design Bridge Ltd voor Hoogesteger – Fresh Fruit Juice

Categorie Dranken Coffee & Tea: Karim Rashid Studio voor Paris Baguette – Cheeky

Categorie Dranken Coffee & Tea (Dry & Capsules): Subplot Design voor Level Ground Trading

De inschrijvingen voor de Pentawards 2012 lopen van 2 april tot 11 mei 2012. De prijzen zullen uitgereikt worden in Parijs. Meer info: www.pentawards.org