- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Delhaize gaat zijn “gekke” groenten vanaf volgende week in alle winkels in België en Luxemburg aanbieden. De "lelijke" groenten zijn voortaan in een kleinere verpakking van 1 kilogram verkrijgbaar.
In 2015 lanceerde Delhaize een proefproject rond groenten die afwijken van de gangbare “mooie” vorm, maar wel dezelfde kwaliteit hebben. Die werden aan een goedkopere prijs aangeboden, zodat de klant goede zaken kon doen en er tegelijkertijd voedselverspilling vermeden werd.
De inspiratie voor het initiatief kwam uit Frankrijk, waar de “légumes moches” van Intermarché een groot succes waren geweest. Delhaize was de eerste om hetzelfde te doen in België. De test begon in 16 winkels van Delhaize, maar werd wegens succes gaandeweg uitgebreid naar 100 winkels.
Na het succes van het proefproject en de bevestiging in 2016 lanceert Delhaize voor het derde jaar op rij de gekke groenten in haar assortiment, en dit keer in al haar supermarkten in België en Luxemburg. Zo wil de retailer in 2017 in totaal 150 ton groenten “redden” van verspilling.
Nieuw dit jaar is dat de aangeboden pakketten kleiner zijn gemaakt waardoor ze toegankelijker en gebruiksvriendelijker zijn voor de klanten. Zo zal een pakket nu 1 kilo gekke groenten bevatten aan de scherpe prijs van 1 euro per pakket. Op die manier kunnen de groeten tot wel 30% goedkoper zijn dan hun “normale” soortgenoten! De samenstelling van de pakketten varieert naar gelang het aanbod van de markt op dat moment en kan dus verschillen van dag tot dag. Ze bevatten wel uitsluitend Belgische “gekke” groenten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?