- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na enkele moeilijke kwartalen is Delhaize erin geslaagd om weer aan te knopen met groei. De supermarktketen zag de omzet (vergelijkbaar) met 1,7% stijgen op de Belgische markt. “Een eerste stap richting duurzame groei”, zegt Frans Muller (CEO Delhaize Group).
Delhaize België boekte in het derde kwartaal een omzet van 1,2 miljard euro, een groei van 2,2% in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2014. Gezuiverd van winkelopeningen en sluiting blijft er een vergelijkbare omzetgroei van 1,7% over. Ook het martkaandeel van Delhaize steeg in vergelijking met vorig jaar, dankzij de goede prestaties van de franchisewinkels. Q3 van vorig jaar was wel een desastreus kwartaal, met een omzetdaling van 5% als gevolg van de sociale onrust bij Delhaize.
Eerste stapVoor Frans Muller (CEO Delhaize Group) zijn de positieve cijfers van vandaag een teken aan de wand. “Het opnieuw realiseren van een positieve vergelijkbare omzetgroei in België is slechts een eerste stap om onze activiteiten terug te focussen op een duurzame groei. In het derde kwartaal werden onze winkels geïmpacteerd door aanzienlijke wijzigingen als gevolg van het vrijwillige vertrek van een groot aantal medewerkers. Wij zijn gestart met het invoeren van een nieuwe organisatiestructuur in de winkels, die tegen half november in 53 winkels geïmplementeerd zal zijn”, Muller.
Meer vertrekkers dan verwachtDoor de herstructureringen bij Delhaize België, moeten 1.800 werknemers vrijwillig vertrekken bij de retailer. Dat lijkt veel, maar uiteindelijk zijn er 2.082 mensen die vrijwillig opstappen. Dat zijn er dus 282 meer dan voorzien. Zij krijgen dezelfde vertrekpremie als de andere 1.800 vertrekkers.
De groep
Ook de hele Delhaize Group groeide in Q3. De opbrengsten stegen respectievelijk met 14,5% tot 6,14 miljard dollar. De sterke dollar drukt deze cijfers echter: gezuiverd van wisselkoerseffecten blijft er maar een groei van 2,3% over.
De fusieOver de nakende fusie met Ahold worden zoals gewoonlijk niet veel woorden vuil gemaakt. Delhaize laat enkel optekenen dat het “vooruitgang blijft boeken” met de voorgenomen fusie met Ahold” en op schema is om de transactie halverwege 2016 af te ronden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?