Afgelopen jaar besliste Delhaize om zijn 128 winkels te franchiseren, maar die keuze bezorgt de supermarktketen een financiële kater. Volgens berekeningen van De Tijd kostte de transformatie Delhaize al minstens 476 miljoen euro.

Vorig jaar kondigde Delhaize aan dat het zijn 128 winkels wilde franchiseren om zo de winkels beter te laten presteren. Ondertussen is er voor elke winkel een overnemer gevonden en begin deze maand waren zelfs al 108 winkels getransformeerd. Toch ging de transformatie niet zonder slag of stoot en kostte het Delhaize al zo’n 476 miljoen euro, berekende De Tijd. Uit een recent gepubliceerd jaarverslag blijkt immers dat het bedrijfsresultaat van de keten vorig jaar met zo’n 390 miljoen euro daalde. Ook de omzet viel licht terug tot 5,3 miljard euro (-1,8%).  Dat de retailer in het rood dook heeft onder meer te maken met het feit dat Delhaize zijn 128 winkels aan een lagere prijs heeft verkocht dan de boekwaarde. Daarnaast was er ook de stakingsgolf, de ontslagen op het hoofdkantoor en enkele “andere, niet gespecificeerde kosten”. Bovendien blijft de keten afwaarderen: zo was er in het tweede trimester van 2024 nog een afwaardering van 122 miljoen euro en er dreigen er nog te volgen aangezien er nog 20 Delhaize-vestigingen moeten worden omgevormd.

CEO Frans Muller wil deze kosten niet aan zijn hart laten komen en benadrukte bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers vooral dat Delhaize weer aan de betere hand is. Zo steeg de omzet in het tweede trimester en lag ook het marktaandeel hoger dan voor de aankondiging van de franchiseringsgolf.