De verzelfstandiging van de eigen winkels van Delhaize werpt volgens Ahold Delhaize-CEO Frans Muller zijn vruchten af: het marktaandeel overtreft de verwachtingen. Ook de kwartaalresultaten van de groep overstijgen globaal de verwachtingen.

Ahold Delhaize zette in het tweede kwartaal van het jaar solide resultaten neer, met een netto-omzet die in Europa groeide met 4,3% bij gelijke wisselkoersen, exclusief brandstoffen was dat 2,4%. Zoals wel meer bedrijven in de foodretail profiteert Ahold Delhaize van de gegroeide verkoop van huismerken. De groei zette zich door ondanks het stopzetten van de tabaksverkopen bij Albert Heijn op 1 januari van dit jaar, dat een negatieve impact hadden van 2,1 procentpunt, geeft CEO Frans Muller aan in een toelichting bij de resultaten. Hij meldt ook dat het marktaandeel van Delhaize onverwacht gegroeid is. De verzelfstandiging van de 108 eigen winkels wordt in het vierde kwartaal van dit jaar helemaal afgerond. “De verbeterde service voor klanten zorgt er nu al voor dat het marktaandeel van Delhaize eerder uitgesproken verwachtingen overtreft. Daarnaast hebben de hogere omzet en de verandering van het bedrijfsmodel, samen met het afzwakken van het effect van de stakingen van vorig jaar, bijgedragen aan het herstel van de onderliggende brutowinstmarge in Europa, die 3,7% bedroeg.” In De VS daalde de netto omzet van de groep met 1,5%, waardoor de globale omzetgroei op 0,7% uitkwam. In de Verenigde Staten heeft het retailconcern te maken met een dalende verkoop. Vooral online deed Ahold het afgelopen kwartaal goede zaken. De online omzet van Ahold steeg met 3,4%. Frans Muller toont zich tevreden over de cijfers. “We liggen goed op koers om onze strategische ambities en financiële doelen voor 2024 te realiseren.”