- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Delhaize gaat producten met een langere houdbaarheidsdatum dan die in de rekken pas in de winkel leggen als de “oudere” producten zijn verkocht. Dat schrijven de Mediahuis-kranten De Standaard en Het Nieuwsblad.
Naar het achterste zakje sla grijpen op het schap omdat dat een langere houdbaarheidsdatum heeft. Veel consumenten doen het, waardoor de producten in de eerste rij blijven liggen en niet verkocht geraken. Dat zorgt voor verspilling én verlies voor de retailer. Delhaize zegt dagelijks met zo’n 35.000 onverkochte maaltijden te zitten. Wat niet vervallen is, kan nog weggeschonken worden maar producten waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is moeten vernietigd worden.
Om de verspilling en het verlies tegen te gaan, heeft Delhaize nu een simpele oplossing bedacht. “We vragen het personeel om minder in de rekken te leggen. Zo hebben producten in de winkel doorgaans een gelijkaardige houdbaarheidsdatum”, zegt woordvoerder Roel Dekelver in de Mediahuis-kranten. “Kroppen sla van vijf, zes of zeven dagen bijvoorbeeld. Verre data komen er pas bij als er niet meer voldoende is. Op die manier heeft het geen zin meer om nog naar het achterste pakje of zakje te zoeken.”
Snelle consumptieDit wil niet zeggen dat u vanaf nu enkel bijna-vervallen producten kan vinden bij Delhaize. Als je boodschappen voor enkele dagen doet, moeten de producten ook enkele dagen goed blijven. Daarom geldt de maatregel enkel voor producten die bedoeld zijn voor snelle consumptive, zoals een stukje vis, een lapje vlees, een krop sla, zegt Delhaize.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?