Delhaize wil de Belgische herkomst van zijn assortiment extra in de verf zetten en organiseert daarom een nieuw concept: Belhaize Lokale Markt. Op deze markten, die worden gehouden van april tot en met juli, kunnen consumenten kennismaken met een selectie van de 1.600 lokale producenten waar Delhaize mee samenwerkt.

De populariteit van Belgische producten is de laatste jaren fors toegenomen, onder meer door de coronapandemie. Retailers spelen hier dan ook handig op in. Zo bestaat maar liefst 70% van het verse assortiment van Delhaize uit Belgische producten. Eerder zette de retailer zijn Belgische producenten al in de verf door zijn naam in 2021 tijdelijk in Belhaize te veranderen, maar nu komt de retailer met een nieuwe actie. De supermarktketen pakt namelijk uit met een nieuw concept: Belhaize Lokale Markt, waar consumenten kunnen kennismaken met een selectie van de 1.600 lokale producenten waar de retailer mee samenwerkt. “Tijdens de maanden april, mei, juni en juli toveren we op verschillende momenten 20 parkings van onze supermarkten om tot lokale markten. De Belgische producenten en boeren komen er hun producten voorstellen, maar nog belangrijker: je kan er ook vanalles proeven”, klinkt het bij de retailer. Door klanten in contact te brengen met lokale leveranciers wil Delhaize het verhaal achter het product meer belichten en klanten ook de kans bieden om vragen te stellen aan zowel kleinere als grotere lokale leveranciers.

De lokale markten vinden plaats op zaterdag van 8u tot 18u en gaan door op de parkings van de Delhaize-winkels in: Genval & Waver (30/04), Wondelgem & Dendermonde (07/05), Bergen & Aat (14/05), Houthalen (21/05), Bouffioulx & Falisolle (28/05), Wilrijk & Sint-Katelijne-Waver (04/06), Embourg & Aywaille (11/06), Watersport & Oudenaarde (18/06), Aarlen (25/06), Alsemberg & Kessel-Lo (02/07) en Waterloo & Leopold 3 (09/07). Aangezien niet alle producenten aanwezig kunnen zijn, voorziet Delhaize ook een virtuele tour bij de producent. “Onze klanten krijgen de kans om onze lokale producenten die er niet kunnen bijzijn virtueel een bezoekje te brengen om zo met hun eigen ogen te zien hoe het leven op de boerderij eruit ziet. Het enige wat ze daarvoor moeten doen is een QR-code scannen die beschikbaar is op de verpakking van het product en de boer kiezen die ze aan het werk willen zien. Zo kunnen klanten virtueel rondwandelen op de boerderij en video’s zien waarin meer uitleg wordt gegeven", besluit de retailer.